søndag 1. mars 2020

Too Good To Go

Når god og spiselig mat havner i søpla, blir det til matsvinn. Det er ikke bare maten som havner i søpla, men også alle ressursene som ligger bak det å produsere, foredle, frakte og oppbevare maten. Matsvinn er et stort miljøproblem. Via appen Too Good To Go kan du redde forundringsposer fylt med overskuddsmat, til en billig penge. Posen kan for eksempel inneholde bakervarer, matvarer fra dagligvarebutikker, frokost eller lunsj fra hoteller, eller middagsretter fra restauranter. Du aner ikke hva som er oppi forundringsposen før du henter den på gitt klokkeslett, som som oftest er rett før stedets stengetid.

I går morges bestilte jeg 2 slike forundringsposer. Den ene, forundringspose med bakervarer, skulle hentes hos Vaaland Dampbakeri i Hillevåg mellom klokken 15:30 og 16:00. Den andre, forundringspose med dagligvarer, bestilte jeg fra Helgø Meny Mariero, og skulle hentes mellom 20:30 og 20:45.

Jeg håpet veldig at det skulle være berlinerboller oppi forundringsposen fra Vaaland, selv om jeg tvilte på det. Vaaland sine berlinerboller er de beste berlinerbollene som finnes, stappfulle med vaniljekrem, og de er utrolig populære. De selges kun fra nyttår til ca midten av mars, aldri ellers i året.

Vel hjemme med posen etter henting, var det faktisk var to berlinerboller oppi, sammen med tre rundstykker, ett horn og en salat med egg og reker. For 45 kroner.


Det ble en veldig god lunsj!

Om kvelden var det henting hos Helgø Meny Mariero. Der kom jeg hjem med en stor papirpose med digg!

Posen var fyllt med et brød, en spicy burger, to veggisburgere, to baconburgere, en boks med Jacobs oliven, en pakke hamburgerrygg, en pakke kalkunpålegg og to sjokolade-croissanter. Alt det til 49 kroner.


Jeg har hørt litt forskjellig om Too Good To Go, og det er visst ikke alle steder du får så mye, eller like gode varer. En venn hadde blant annet ett sted fått tre vaffelplater... Jeg har kun prøvd en gang tidligere, da fra Jærbakeren, også den gangen ble jeg fornøyd. Jeg kommer definitivt å prøve det igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar