søndag 8. mars 2020

Soppinteresse

Jeg er stadig en like iherdig sopp-plukker. Hver eneste høst, fortrinnsvis i helgene, vandrer jeg time etter time rundt i skogen for å lete etter sopp. Å ha blitt bitt av huggorm to ganger, i tillegg til å ha måttet plukke av dusinvis av flått fra rundomkring på kroppen, har ikke lagt noe demper på interessen eller gleden. 

For meg er det kantarell-familien som er gjevest. Av artene i kantarell-familien, startet jeg min «soppkarriere» med vanlig kantarell, den er lettest å kjenne igjen, og kan ikke forveksles med noe annet. Traktkantarell fulgte rimelig raskt etter, etter at jeg hadde tatt meg et sopp-kurs. 

I årevis var jeg på leting etter svart trompetsopp, en tredje art i kantarell-familien, og litt sjelden. Lykkefølelsen var ubeskrivelig da jeg endelig fant et sted med svart gull, og der har jeg funnet den igjen, år etter år. 




De siste årene har letingen, utover det jeg pleier å plukke, dreid seg om å finne gul trompetsopp, nok en art i kantarell-familien. Gjennom hele året prøver jeg å sondere ut nye plasser jeg skal undersøke til neste soppsesong, for forhåpentligvis å finne akkurat denne som jeg har så lyst å finne. 

Jeg leser bøker og ser på bilder for å lære meg å skille akkurat denne soppen fra andre (traktkantarell), slik at vet nøyaktig hva jeg skal se etter. Til nå har jeg altså til gode å finne den, men jeg gir ikke opp. Og håper at kommende sesong er sesongen jeg finner den!





Selvfølgelig plukker jeg like gjerne annen sopp også, jeg elsker steinsopp, piggsopp, morkler og blomkålsopp, men kantarell-familien er liksom gullet! 







Det har definitivt blitt en god del kilo sopp oppigjennom årene!

Jeg har veldig – VELDIG - dårlig stedsans, og går meg til stadighet vill, og må ofte bruke mobil for å finne hjem igjen. Det er litt dumt når jeg kanskje har funnet et flott soppsted, og så finner jeg ikke tilbake dit igjen fordi jeg hadde allerede gått meg vill da jeg fant stedet... Jeg fikk et tips om appen PhotoFind som kan gjøre akkurat det enklere for meg. Du tar bilde av stedet funnet er gjort, laster bildet inn i appen og vips! Du får en pil og en distanse. Klikk på distansen og Google Maps åpner seg – så er det visstnok bare å begynne å gå. Det er definitiv noe jeg skal prøve ut neste sesong! 

Et annet mål for meg er å lære meg kremler, men tror nok at jeg må ta et eget kremlekurs før jeg våger meg på disse. 

Åh, jeg gleder meg til høsten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar