tirsdag 3. mars 2020

Daddel-kuler

Å være søtmoms og samtidig diabetiker er ingen god kombinasjon. Jeg elsker sjokolade!

Etter flere år med å kunne regulere diabetesen på egenhånd med diett måtte jeg begynne med medisiner, og kutte ut Cola, som jeg i alle år har vært avhengig av. Eller, jeg kuttet den ikke ut, jeg bare skiftet - til Cola Zero. Det er min koffein, og den MÅ jeg bare ha! Det gikk over all forventning, og jeg synes nå Zero er bedre enn vanlig Cola. Sjokolade er også noe jeg bare MÅ ha, men det finnes ikke egentlig noe godt alternativ til sjokolade. Akkurat det er litt kjipt når man har diabetes. Litt kan man jo ha, men når det gjelder sjokolade har jeg overhode ingen begrensning …

Jeg fikk en oppskrift på noen alternative og sunne «sjokoladekuler» av en tidligere kollega, og i «omstillingsuken» mellom gammel og ny jobb fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på disse. 

10 stk dadler
4 ss kokosolje
2 ss kakaopulver
1 dl havregryn
Litt havsalt og kanel
3 ss kokos til rulling

Jeg startet med å smelte kokosoljen i vannbad, samtidig som jeg la dadlene i bløt i 10 minutter. Deretter fjernet jeg steinene fra dadlene og moste de i kjøkkenmaskinen. Jeg blandet kakaopulver, havsalt og kanel oppi kokosoljen, hadde oppi de moste dadlene og havregrynet og blandet det godt. Deretter 15 minutter i kjøleskap for at «røren» skulle få sette seg, og bli lettere å rulle til kuler. Kuler ble deretter laget og rullet i kokos, og så tilbake i kjøleskap i lufttett glass for oppbevaring. 



De var superenkle å lage. Gjort på en halvtime fra første ingrediens ble funnet frem til ferdige kuler var i kjøleskapet – mesteparten av tiden gikk faktisk i venting. SÅ gode de ble! Første batch forsvant før kvelden var omme. Dagen etter ble ny batch laget, da med dobbel oppskrift.

Datter nektet først å smake, og påsto hun ikke likte dadler. Vel, det var i så fall før hun hadde smakt disse. Sønn rynket på nesen da han hørte hva som var oppi, men elsket de, og serverer de nå til alle han får på besøk. Ingen av de som til nå har vært innom og smakt, kan forstå at dette er sunt, at det faktisk ikke er sjokolade i de. Og det er jo en god ting; sunt godteri som ikke smaker sunt … Det er noe i hvert fall jeg liker! Og perfekt for en søtmoms av en diabetiker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar