søndag 15. mars 2020

Løpesko

Da jeg for flere år siden fant ut at jeg skulle prøve å begynne å løpe litt, var noe av det første jeg gjorde å ta innom Løplabbet for å finne ut hvordan føttene mine pronerer, for igjen å bli anbefalt rett type sko. For en god løpeopplevelse er gode og riktige sko utrolig viktig. Jeg landet på et par Mizuno sko som kjentes veldig bra ut der og da, men som ikke fungerte da de ble tatt i bruk. En stor skuffelse, og ikke verdt pengene i det hele tatt.

Jeg har normalpronasjon og løper for det meste på jevnt underlag, så etter litt søking og lesing av tester på nettet gikk jeg deretter for Adidas sin Boost serie, som var full klaff! Adidas skoene passet min fot kjempebra. Jeg kjøpte først et par Energy Boost, og da ble det straks mye kjekkere å løpe. Dess oftere og lengre jeg løp, jo mer så jeg behovet for gode sko, og oppgraderte videre til Ultra Boost serien som har enda bedre demping, og demping i hele sålen.  

Jeg har flere forskjellige par løpesko som jeg varierer mellom, for å minske belastningen på beina mest mulig. På tredemølle løper jeg på Ultra Boost X, for utendørs løping har jeg ett annet par Ultra Boost X samt et par Ultra Boost 19. 



 

Ultra Boost X er vel egentlig favoritten. Jeg foretrekker «sokkesko», de er lette, sitter godt på foten og det er ingen antydning til gnaging samme hvor langt jeg løper. For en som overpronerer vil nok denne skoen gi for lite støtte, men for meg er den perfekt. 

Svært mange av mine løpevenner løper på Hoka One One. Etter masse anbefalinger kjøpte jeg meg derfor et par Clifton 5. Makan til lette sko - de veier ingenting! Som jeg ønsket at de skulle passe, men til nå har de dessverre ikke funket for meg. Jeg får vondt i knærne av å løpe på de, og jeg mistenker at de har et litt for stort dropp fra hæl til tå til at de passer min løpestil. Men jeg har ikke gitt opp, og snører de på meg innimellom for å se om de blir bedre med tiden. 



Jeg har også kjøpt meg par On Clouds Cloudflyer. De er supre asfalt-sko, lette, og med veldig god demping. Jeg løper helst ikke på asfalt, men når jeg gjør det, er disse veldig gode. Likevel, de overgår ikke Ultra Boost. 



Til tross for at jeg egentlig tror jeg har funnet løpeskoene som er perfekte for meg, er jeg likevel hele tiden på jakt etter nye. Jeg har blant annet lyst til å prøve Nike sine nye Vaporfly eller Alphafly. Det KAN jo være at det finnes noen som er enda bedre å løpe på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar