torsdag 5. mars 2020

Gourmet

Jeg er veldig glad i «lite mat på store tallerker». Mann har tatt meg med på en av byens beste i den kategorien – Tango – på bursdagen min et par ganger, men det kommer jo på en «halv liten månedslønn», så det kan ikke gjøres ofte. Men fantastisk er det, de gangene vi gjør det. 

En av de største opplevelsene matmessig jeg har hatt, er da vi under Gladmat-Festivalen i Stavanger for en hel del år siden fikk bord på Kjartan Kjetlands Extreme Dinners Meny Arrabiata. Her ble vi servert 16 forskjellige retter, fysisk matet med skje av mannlige servitører til damene, og kvinnelige servitører til mennene, mens vi satt/lå på svære senger støttet opp med puter, inni et digert telt. Både stemningen og maten var magisk!

Et vennepar hadde ved en anledning vært på en fantastisk gourmet-restaurant i Odense, og fortalte om denne en kveld vi var ute på vift sammen. Egentlig er jeg et planleggingsmenneske, og veldig lite spontan, men akkurat der og da – vipps, så hadde vi bestilt oss helgetur til Danmark til dagen etter. Kun for å reise til Odense og spise på denne restauranten.

Odense ligger langt sør i Danmark, litt i overkant over hva som er OK å kjøre på en liten helg, men vi kom oss fram, selv med en omvei om Flensburg for litt grensehandel, og klokken 7 lørdag kveld var vi på plass på Goma!

Vi gikk for full pakke; Gochisö – en helaftensopplevelse.

Vanligvis blir du ikke aldeles sprekkmett på slike restauranter, men på Goma ble vi det. Det var så mange retter og så mye mat, at jeg rett og slett måtte hive inn årene og avstå fra etpar serveringer. 










Bildene rettferdiggjør slett ikke maten, som var aldeles nydelig og vel verdt reiseveien, selv om jeg ved en annen anledning kanskje vil ha litt flere dager på en såpass lang tur. Og totalprisen? Helt til å leve med!

En liten drøm er det å besøke Under en gang, både på grunn av lokasjonen under vann, og maten. Og jeg har ennå til gode å besøke byens visstnok aller beste - Sabi Omakase, og Re-Naa med sine nyervervede 2 Michelin-stjerner ... Forhåpentligvis skjer det en gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar