fredag 23. januar 2015

Toppen på egoisme

Ofte består fredagene mine, i klokkeslettet mellom 15 og 17, av å stå i kø. Så ofte vi kan drar vi til Korshamn i helgene, rett etter jobb. For å komme til Korshamn, må vi kjøre E39. E39 går gjennom Ålgård, og for å komme forbi Ålgård må vi stå i kø.

Køen starter ofte ved Kvadrat, før den løser seg opp litt forbi Stangeland, og så pakker det seg igjen før avkjøringen til Håbafjell/Bogafjell. Grunnen til at det pakker seg akkurat her er veldig enkel:

Det er så sykt mange idioter på veien som er mye frekkere enn alle andre, som tror at de er mye viktigere enn alle andre, og som selvfølgelig har mye dårligere tid enn alle andre! Og ikke minst: som tror de er mye smartere enn alle andre. Vel, noen vil nok hevde at det er akkurat det de er - smartere... de slipper jo en hel del meter med kø!

I det tidspunktet vi sto og stampet forbi avkjørselen til Håbafjell/Bogafjell sist fredag talte jeg 37 biler som tok av E39 ved denne avkjørselen, for bare å kjøre rett gjennom rundkjøringen ved Helgø og tilbake på E39 igjen. Det var kun et fåtall av bilene som kjørte av på den avkjørselen som faktisk skulle til Håbafjell eller Bogafjell.


Det er rimelig enkelt å se fra motorveien når bilene bare kjører rett igjennom rundkjøringen og opp igjen. De som gjør det sparer vel en 20-30 biler på det. Heldige de! Men det de i tillegg gjør, er å skape kaos for de som står og stamper på hovedveien - det er de som er årsaken til at vi står der og stamper. Men jeg er helt sikker på at de ikke ofrer det en tanke! Mest "imponert" er jeg over snikerne som kjører firmabil med logo klistret over hele bilen... Skikkelig god reklame for arbeidsplassen sin! 

Jeg prøver å ikke la meg provosere, men beklager, jeg klarer det ikke.

Som en tilleggsopplysning kan jeg si at samtlige av de 37 jeg talte, var menn.... Jeg avstår fra å kommentere akkurat det ytterligere!

Jeg vet at det en gang var stort oppstyr fordi politiet hadde kontroll akkurat i rundkjøringen for å ta alle de som sneik, men det er mange år siden nå. Kanskje det er på tide med en ny kontroll der snart? Mine fingre er krysset for akkurat det, etpar tusenlapper i bot til hver av dem som sniker hadde kanskje gjort kjøreforholdene bedre, ihvertfall i noen uker, og det hadde nok gitt en fin sum i statskassen i tillegg.

... og i dag er det fredag igjen ...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar