tirsdag 27. januar 2015

Evig optimist

Sesongkortene til Vikingkampene i 2015 er i boks, i år som for de 17 foregående årene.

Jeg ventet lenge med å fornye sesongkortene i år, ikke fordi jeg var usikker på om vi skulle ha dem, men for å på en måte demonstrere litt, at vi ikke er fornøyde. Akkurat som om noen hadde lagt merke til det ... "Siste frist" for fornying av kortene var rett før helga. Jeg fryktet ikke akkurat at våre plasser ville vært førstevalget til noen andre dersom vi ikke sikret oss dem, så stor rift er det ikke om sesongkortene...

Annerledes var det da Sønn skulle få sitt første sesongkort for 7-8 år siden. Stadion var så og si utsolgt til hver eneste kamp, over 10000 sesongkort var solgt til en stadion som tok 16000. Det var ingen ledige seter der vi satt, og vi måtte kjøpe plass til Sønn litt lengre borte fra oss. Vi fikk alltid ordna det slik at han fikk sitte med oss, men det tok etpar sesonger før han fikk sitt faste sete sammen med oss tre andre. Nå kommer det knapt 8000 på toppkampene, og enkelte ganger er det så glissent på stadion at du lurer på om det egentlig er over 1000 mann der. Det er trist!

Jeg fornyet altså årets sesongkort rett før fristen, og godt var det. I går kveld satt nemlig Viking-spillerne og personlig ringte rundt til alle som ikke hadde fornyet kortene sine... Det hadde jeg ikke syntes var så OK... Datter følte det imidlertid helt motsatt, hun hadde satt veldig pris på å få en telefon fra en av Vikingspillerne...

Jeg har regnet over hva jeg egentlig har brukt av penger på Viking i årenes løp, og det beløper seg til over 100 000 kroner. Det er mye penger, det. Og hva har jeg fått igjen? Masse frustrasjon og lite å glede seg over. Dessverre.

Det er lenge siden det har vært en hel sesong å juble over. Det har til tider vært glimt av storspill, men i det store og hele har nesten hver sesong vært en frustrerende nedtur, helt siden cupgullet i 2001, hvis en ser bort i fra bronsen i 2007. MANGE trenere har kommet og gått, enda flere spillere har kommet og gått, uten at det har medført bra tabellplassering, årets toppscorer eller triumf i form av trofeer.

Som den evige optimist jeg er, tenker jeg - i år som samtlige tidligere år - at i år! I år blir det gull!

Jeg håper i det minste på flere slike bilder:


og færre slike:


Jeg gleder meg og venter i spenning på at Tippeligaen 2015 sparkes i gang! Jeg håper på godt spill, mange mål og mange fornøyelige øyeblikk sammen med Viking gjennom hele 2015-sesongen - ikke bare en kamp i ny og ne...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar