onsdag 21. januar 2015

Godt nok?

Jeg irriterer meg fryktelig over skrivefeil i artikler i aviser, og spesielt nettaviser, hvor der er relativt enkelt å rette opp - noe som ikke blir gjort... Joda, jeg er sikkert flink til å ha skrivefeil selv, jeg skal ikke sitte i glasshus og kaste stein, men jeg lever ikke av å skrive slik som journalister eller artikkelforfattere gjør...

Jeg kom over en artikkel om Karsten som er rasende over at Esso-stasjonen hans blir brukt som snuplass, på Dagbladet.no her om dagen. Det er en relativt kort artikkel, men likevel fant jeg, uten å måtte lete, lett 10 skrivefeil. ALLE har skrivefeil, det er ikke det som er irritasjonsmomentet. Irritasjonen min går først og fremst på at artikler publiseres uten at det overhode er lest korrektur. Hadde det vært gjort det, hadde mange skrivefeil blitt fanget opp og kunne blitt rettet.


Hva kreves av en artikkelforfatter for å få en artikkel publisert i en riksavis, egentlig, og hva slags form for kvalitetssikring gjøres? Er det kun autokorrektur? I så fall, dobbeltsjekkes ikke det som kommer opp med rød strek under?

Jeg skjønner at i 2015, for å holde seg interessant og om mulig skaffe flere lesere, handler det om å være først ute med det mest interessante. Alt må gå lynfort. Men hvor er yrkesstoltheten? Journalistikk er et eget studie, jeg ville trodd at en artikkel både ble lest og korrekturlest av annen enn artikkelforfatter før den ble publisert, ihvertfall for slike artikler som den jeg refererer til over, som ikke gjør noen forskjell om kommer ut kl 12:20 eller 12:40...Den burde i alle fall det, etter mitt hode. Bør man i utgangspunktet ikke være relativt god i norsk for å studere journalistikk og arbeide som journalist/artikkelforfatter, eller betyr det mindre? Er skrivefeil og feilformuleringer mindre viktig? Er det ett fett om man skriver levrandør i steden for leverandør, fordi folk forstår hva det betyr uansett? Er 10 skrivefeil i en artikkel helt OK, og godt nok? Jeg synes det er elendig!!!

Jeg vet at dette er et irritasjonsmoment for flere enn meg og jeg vet om flere som har kontaktet journalister for å påpeke dårlig språk eller større mengder skrivefeil og jeg tror jeg hadde følt det rimelig nedverdigende og ytterst pinlig å hatt dette som yrke, og mottatt tilbakemelding fra kunder hvor så mange feil på en såpass kort artikkel kan påpekes. Jeg tror rett og slett jeg hadde følt at jeg hadde gjort en dårlig jobb.

Nei, jeg har ikke kontaktet artikkelforfatter ... (men jeg vurderte det....)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar