torsdag 22. januar 2015

En enkel kopp med kaffe

Vi var ute og spiste middag tidligere denne uka. Både Sønn og Datter hadde ærender i sentrum, dermed var det en enkel og grei løsning. Vi valgte en kinarestaurant som serverer lunsjretter til langt utpå ettermiddagen. Noen opplevelse var det ikke! Datter lurte fælt på - etter at vi hadde bestilt - hvorfor vi gikk på denne restauranten, hvor samtlige av oss alltid var misfornøyde i etterkant. Det hadde visstnok skjedd flere ganger, uten at jeg husker det. Jeg hadde visst tidliger også uttrykt at jeg aldri skulle gå dit igjen, men det er så lenge siden sist jeg var der at det rett og slett var glemt. Så: note to self: IKKE GÅ PÅ DENNE RESTAURANTEN FLERE GANGER! Sånn, nå har jeg skrevet det, og kan sjekke det opp før vi går der en annen gang!

Uanz, det kom inn et elder ektepar og lurte på om de kunne få kjøpt seg en kopp kaffe hver.


Som sagt serverer denne kinarestauranten lunsjretter til langt utpå ettermiddagen. Inkludert i lunsjmenyen er også kaffe. Likevel var det ikke mulig for dette paret å få kjøpt kaffe. Servitøren opplyste om spiseplikt, og informerte om at de heller ikke solgte kaffe, det hørte kun sammen med menyene.

Jeg kan huske at det en gang i forrige årtusen var spiseplikt ved alkoholservering, og at Hermans Hybel, min ungdomstids lokale pub, hadde noen simple, overprisede smørbrød den som ønsket seg en øl måtte kjøpe (men ikke nødvendigvis spise...). Her var det imidlertid ikke snakk om verken øl eller vin, kun en enkel kopp med kaffe.

Jeg skulle ikke sagt noe om restauranten var full av gjester, men det var bare oss der, pluss et par som satt i andre enden. Ellers sto samtlige av de andre bordene tomme. Jeg skjønner også konseptet med spiseplikt og at kaffen ikke blir "solgt separat" men er det ikke bedre med noen mennesker i restauranten, enn ingen? Kunne ikke dette paret for eksempel fått "vår" kaffe, den som var inkludert i vår lunsjmeny? Ingen av oss ønsket kaffe i etterkant, naturlig nok, siden 3 av oss ikke drikker kaffe. Om de ikke hadde noen kode for å slå dette inn i kassen, kunne de da ikke bare tatt en tjuings per kopp, og tatt det som tips? Er det ikke verdt noe at noen ser restauranten som så koselig at de har lyst til å drikke kaffe der?

Det var ganske tydelig at de ikke var "coffe-shop typer", de ville ikke ha noe fancy og ville for eksempel aldri gått på Waynes, de skulle garantert ikke bli sittende og nippe til kaffekoppene sine i evigheter, de ville bare sitte ned noen minutter og kose seg med en enkel, helt plain kopp med kaffe uten melkeskum og sirup, akkurat slik som de serverer til lunsjmenyene på kinarestauranter. Slik enkel kaffe er ikke å få tak i så veldig mange steder i dag ...

Paret måtte gå videre for å finne seg et annet sted å drikke kaffe. Jeg syntes det var litt trist.

Jeg tror du kan være rimelig sikker på, at om dette paret en gang skal ut og spise, så kommer de garantert ikke til å gå der!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar