onsdag 1. april 2020

Tankenes kraft

For nesten 30 år siden var jeg i jobbsammenheng på et foredrag med Karsten Isachsen om tankenes kraft. Ung som jeg da var, hadde jeg aldri hørt om denne presten som reiste rundt for å lære nordmenn om livskvalitet og personlig utvikling, og jeg kan tenke meg at jeg ikke var særlig gira til å delta på foredraget i forkant. Det viste seg imidlertid å være kjempeinteressant, og i løpet av foredraget lærte jeg en finurlig liten sak som jeg har tatt med meg gjennom livet:

Alle har en indre vekkerklokke, som du selv kan styre med tankene!

For meg hørtes det helt absurd ut! Jeg er som regel i komalignende tilstand hver eneste morgen, uansett når på døgnet det er morgen, og ville vel aldri klare å bestille vekking bare med tankene, tenkte jeg. Jeg bestemte meg imidlertid for å prøve å finne min egen, indre vekkerklokke, etter oppskriften vi fikk forklart på foredraget.


Hver kveld når jeg la meg, tenkte jeg for meg selv at i morgen skal jeg våkne klokken 06:15. Jeg lukket øynene, så for meg en klokke med visere som viste 06:15, og gjentok i tankene mine klokkeslettet flere ganger, helt til jeg sovnet. Dette trente jeg på kveld etter kveld i flere uker. Etter hvert fungerte det faktisk, til min store overraskelse. Jeg våknet nesten nøyaktig på det tidspunktet jeg hadde bestemt meg for å våkne på, hver eneste morgen.

Livredd som jeg er for å komme for sent til noe som helst, har jeg aldri våget å stole 100% på denne metoden, jeg har alltid hatt "vanlig" vekkerklokke på i tillegg, på et litt seinere tidspunkt enn den indre vekkerklokken, bare for å være på den sikre siden. Den indre vekkerklokken har imidlertid aldri sviktet. Det er en mye mer "human" måte å våkne på, og jeg føler meg litt mer opplagt av å våkne av meg selv, enn å bli bråvekket av radio eller mekanisk ringelyd.

Jeg har brukt metoden gjennom hele mitt voksne liv, ikke hver eneste kveld, men innimellom: Jeg bestemmer meg når jeg legger meg for når jeg skal våkne.

Tankenes kraft er faktisk enorm, og dersom man trener tankene sine litt hver dag, tror jeg oppriktig på at man kan få til alt hva man vil!

Og selv om dette innlegget postes 1. april, er det ingen aprilsspøk. Jeg lover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar