tirsdag 7. april 2020

Shipping

Jeg har en venn som er veldig interessert i "World Wide Shipping". Vi ble kjent 2. året på videregående skole, men etter eksamen mistet vi kontakten - i sånn ca 25 år. Etter at Facebook hadde eksistert en stund ble vi venner igjen der, og har siden hatt sporadisk kontakt. Han er altså lidenskapelig opptatt av båter og shipping, og sier selv at det ikke er en hobby, men en livsstil. Han reiser rundt i både inn- og utland og tar bilder av skip av alle slag, som han registrerer, kategoriserer, katalogiserer og jeg vet ikke hva, på sin egen WWS "nerdeside".

Jeg er ikke helt der og skjønner ikke helt hva det går i. Selv om det inngår litt båter i min jobb, har jeg nok med å forholde meg til de jeg skal ha på kampanje. Men tydeligvis er det mange som er interessert i sånt, for han har sykt med følgere på nerdesiden sin, med masse delinger og "likes".

Fredag ettermiddag tikket det inn en melding på jobbmailen om at verdens største kranfartøy, Heerema Sleipnir, skulle komme til havns på Haugalandet i løpet av helga for å gjøre et tungløft, noe som ville være et spektakulært skue. Jeg tenkte at jeg måtte varsle Venn slik at han kunne reise opp og få dette fartøyet inn i kartoteket sitt. I mitt hode kom jeg med "Breaking News", men nerd som han er, følger han med på Marine Traffic, og var allerede veldig klar over begivenheten.

Søndag morgen fikk jeg melding fra Venn om at fartøyet var ferdig med tungløftet, og nå hadde lagt seg til her, i byfjorden. For det hadde han sett på Marine Traffic.


Han var ute og fotograferte båten i går, og la inn flotte bilder på "nerdesiden" sin.

Siden det er en del av jobben min, og siden fartøyet nå ligger her i området, fikk jeg med meg Mann og Sønn og kjørte til Hundvåg for å få sett det. Hvilken størrelse! Det seilte en fregatt forbi mens vi var der, og den ble knøttliten i forhold.


Jeg synes nå kanskje ikke helt at det ser ut som et skip, men kjekt var det ihvertfall å få sett det.

Og kjekt er det at Venn holder meg informert om min pågående kampanje. Han kunne nå i går morges informere om at "min båt" i det øyeblikk passerte leiligheten vår på Sørlandet, informasjon jeg dermed kunne viderebringe på det daglige morgenmøtet.

Hadde det ikke vært hytteforbud nå i påsken, hadde jeg vært på hytta nå. Da skulle jeg jammen ha tatt vår egen båt ut for å vinke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar