fredag 10. april 2020

Påskelektyre

Det er lenge siden jeg har tatt meg tid til å lese. Jeg har egentlig alltid vært glad i å lese, men de siste årene har jeg liksom ikke prioritert det. I disse dager er det massevis av tid. Det er påskeferie, coronatid og lite annet å gjøre.

Jeg foretrekker å lese på engelsk, og fortrinnsvis i kategorien humor, men de to bøkene jeg nå har funnet frem og har begynt på, er verken i den kategorien - selv om begge til tider er til å smile av - eller på engelsk.

Ene boken er fra prosjektet "Hele Rogaland leser" fra 2016; Sovjetistan av Erika Fatland.


En annerledes og veldig godt skrevet reiseskildring fra Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan. Boken er informativ og forfatteren formidler veldig godt opplevelsene sine gjennom disse uvanlige reisemålene. Jeg har akkurat "kommet til" Tadsjikistan, og per nå er favorittdelen min forfatterens reise gjennom Turkmenistan.

Andre boken jeg holder på med, er en julegave jeg fikk julen 2018, Kunsten å oppdra en verdensmester, av og om faren til de 3 løpebrødrene fra Sandnes. Jeg har fulgt serien om familien på TV, og synes det er imponerende det de får til.


Mann fortalte i ettertid at bokhandelen bare hadde signerte utgaver i butikken. Han kjenner forfatteren godt, og ville heller få han til å skrive en personlig hilsen til meg i den. De som jobbet i bokhandelen var litt overrasket over at han ikke ville ha en ferdig signert bok. De lette lenge, og måtte til slutt ut på lageret for å finne en som ikke allerede var skrevet i.

Ren og fin bok fikk han tak i, og forfatteren skrev en koselig hilsen til meg, noe jeg satte veldig stor pris på.


Jeg har bestemt meg for å prøve å finne lesegleden tilbake i løpet av denne annerledespåsken, og håper å finne den med disse to bøkene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar