torsdag 26. mars 2015

Kjøkkenkluter

Det er kjekt å ha litt småting å strikke innimellom - eller i tillegg til - større prosjekter. Noe enkelt, som går fort å strikke og blir fort ferdig. Når jeg trenger noe slikt, strikker jeg kjøkkenkluter.


Jeg strikker klutene i garn i 100% bomull, med pinne nr 3,5 eller 4, og jeg har to forskjellige "mønster" jeg pleier å strikke; enten 57 masker med 3 rett og 1 vrang, eller 56 masker med annenhver pinne med en rett og en vrang, og kun rett. Jeg bruker ett nøste på 50g per klut.



Sist uke fant jeg et tykkere garn, Timeless Heavy Cotton 8/8 på Stoff&Stil. Til dette garnet brukte jeg pinne nr 5, men med såpass tykt garn og tykke pinner hadde det ikke vært nødvendig med så mange som 56 masker. Her trenges det to nøster for å få ferdig den påbegynte kluten, ser det ut til.
 

Dette garnet skal jeg handle inn mer av og ha liggende i kriseberedskap, for det var veldig godt å strikke med, og klutene blir veldig tykke og gode.

Jeg strikker opp et lite lager, for om jeg har nok kluter selv, er de kjekke å gi bort som en liten oppmerksomhet - f.eks. som et sett med 2-3 kluter med en fin sløyfe rundt. Forhåpentligvis er de litt kjekke å få også ... Jeg hadde ihvertfall syntes det selv... Det er ihvertfall noe som blir brukt. Masse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar