lørdag 21. mars 2015

Tålmodighet

Det er alltid hos rørleggeren det drypper i kranen, og hos elektrikeren ledninger henger og slenger!

Jeg er en ganske tålmodig sjel. For flere år siden holdt Mann på med noe arbeid på kjøkkenet, og brukte vater. Da han var ferdig, parkerte han vateren i vinduskarmen. Jeg syntes det var et merkelig sted å plassere en vater, men jeg sa ikke noe. Vateren ble stående der. Lenge. Aldri sa jeg et ord. Så en dag skulle Mann igjen bruke vateren. Han lette og lette blant verktøyet sitt, men han kunne ikke finne den... Til slutt spurte han meg, om jeg tilfeldigvis hadde sett den ... Og det hadde jeg - hver eneste dag, i nesten 3 år ...

Denne uka er Mann ute på reise. Han er på VM i skreifiske i Svolvær og koser seg. I flere måneder har vi andre i heimen påpekt at trykknappen på ene toalettet er ødelagt, og spurt om at han kan fikse den. Han er tidligere rørlegger, arbeider i bransjen og har deler på jobb. Vi har ikke mast, bare informert med ujevne mellomrom. I går kveld kilte hele knappen seg, og toalettet sto og rant og rant, og jeg holdt på å bli gal av lyden. Mann kommer ikke hjem før søndag kveld, og det var uaktuelt å vente med å få fikset til han kom hjem. Jeg prøvde å åpne sisternen for å få dradd opp flottøren selv, uten hell. Akkurat der og da var det var slutt på tålmodigheten min. Jeg sto midt i en mindre krise, han hadde ikke gjort det jeg hadde bedt om, og skulle attpåtil være ute og kose seg i dagesvis.

Så jeg ringte Mann:
"Du husker muligens at vi har bedt deg om å fikse toalettet oppe i flere måneder. Nå har trykknappen kilt seg aldeles, og toalettet står bare og renner. Få fatt i rørlegger. Nå!"
Og så la jeg på.


Mann satt midt i en bedre middag ombord på Hurtigruten...  

Han måtte ringe litt rundt før han fant en som kunne bistå en hjelpeløs og ilsint frue. Heldigvis hadde jeg roet meg til hjelpen kom, og da han fikk vist meg hvordan sisternen skulle åpnes, følte jeg meg litt dum. Jeg kunne faktisk klart det helt selv, hadde jeg bare ikke blitt så sint.

Vi hadde samme problem med ødelagt trykknapp på husets andre toalett tidligere i høst. Da det nærmet seg jul, ble jeg spurt om hva jeg ønsket meg. Eneste ønsket jeg påsto jeg hadde, var ny trykknapp til toalettet. Da var ny knapp på plass neste dag...


Jeg håper ny trykknapp er på plass i god tid før bursdagen min, så jeg slipper å ønske meg det til bursdagen også ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar