søndag 1. februar 2015

Untappd

Mann er ikke den som er den ivrigste nettbrukeren, og har lite behov for å teste ut når det dukker opp nye ting på internettet. Han har aldri prøvd twitter, myspace, pinterest eller lignende, og i mange år var han fast bestemt på at han aldri skulle på facebook heller. Da han omsider, ca 5 år etter alle andre, laget seg en facebookkonto, ble han mer hekta enn noen andre...

Det siste året er det imidlertid en noe annet som har tatt over interessen hans:


Untappd er en "social networking-service" som tillater brukerne å "sjekk inn" øl etterhvert som de drikker dem, og deler disse innsjekkingene med sine venner. Ølet blir fotografert og ratet, og opptjener badges etter hvert som du sjekker inn (les: drikker) flere og forskjellige ølsorter. Og istedenfor likes, skåler de med hverandre. Litt kult. Til tider føler jeg imidlertid at denne appen styrer livet hans, til en viss grad.

Mann har alltid vært glad i øl, men sammen med denne appen, har interessen hans for øl utviklet seg veldig. Han er stadig på jakt etter nytt øl som han aldri har smakt før, og har tilogmed begynt å brygge øl selv. Han ønsket seg ting til ølbrygging til bursdagen, jeg dro ned til bryggselv.no og ba om å få det han trengte. Det var så vidt det var plass til meg i bilen på vei hjem igjen.


Nå er det ikke sånn at han pælmer nedpå med øl hver dag, men hver eneste øl han skal ha drikke må først helles i glass - i riktig type glass for akkurat den ølsorten, må vite... Han har ølglass-settet fra Spigelau, med IPA ølglass, ølglass på stett, langt og smalt ølglass og ølglass til lager.


Ølflaske og glass med innhold må tas bilde av, bildet må lastes opp på Untappd og ølet må rates.

Det er kjempetravelt!

I sommer måtte jeg rett og slett legge ned et lite forbud, det ble altfor usosialt, spesielt når vi var ute og spiste. Av og til kan sikkert ølet etterregistreres og, det MÅ nok ikke ALLTID registreres akkurat i det øyeblikk du drikker det ...?

Nå bidrar jeg jo litt til denne galskapen jeg også, all den tid det er jeg som har kjøpt både glassene, ølbryggerboken og alt ølbryggerstæsjet til ham. Jeg skal innrømme at jeg ikke helt så hva jeg utløste, og angrer en smule ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar