fredag 20. februar 2015

Hit & Run

For noen år siden "pusset vi opp" hagen, og satte opp en fin mur mellom vår og naboens hage. Her om dagen så jeg at noen hadde kjørt i muren og trykket den kraftig inn. Ikke aner jeg hvem som har gjort det eller når det har skjedd, men muren er såpass trykket inn at det må ha vist godt på bilen som gjorde det. Ingen har kommet og gitt beskjed til oss om det, og det forundrer meg en hel del. Det er ikke mye de kunne ha gjort med det, for det skal en del til å få fikset det opp igjen, og det er nok grunnen til at de har valgt å bare stikke av, men likevel... Det er vår mur, vi har betalt en hel del for den, og nå er det et stort søkk i den. Skikkelig kjedelig!

Jeg sto tilfeldigvis ved kjøkkenbenken en fredags formiddag, også for noen år siden, og så bossbilen komme inn gata. Den snudde utenfor kjøkkenvinduet mitt, og kjørte så rett inn i muren til en annen nabo, slik at et stykke av øverste rad på muren knuste. Sjøføren gikk ut for å se, satte steinene som var falt ned sånn noenlunde på plass og fortsatte ruta si. Eieren av muren hadde hørt smellet, og kom ut for å se, men bossbilen kjørte bare avgårde. De tok kontakt med kommunen, og fikk løfter om at muren skulle bli fikset, noe som aldri skjedde. Etter ett år med purringer var det bare å gi opp.

Det er lite som er mer irriterende enn å komme tilbake til der du har parkert bilen din, for å finne den med en helt fersk og nylaget bulk i. Det som er enda mer irriterende, men likevel veldig, veldig vanlig, er om den som har laget bulken, bare har kjørt avgårde uten å legge igjen navn og telefonnummer, eller har latt som om de har lagt igjen kontaktinfo, og i steden bare lagt igjen en "tullelapp".

Eksempel på tullelapp, fra en artikkel i avisa Nordlys

Vi sto parkert på en parkeringsplass en gang, jeg satt i bilen og ventet mens Mann var en kjapp tur inne og handlet. Bilen ved siden av meg kjørte avgårde, og dunket borti en tredje bil. Bilen stoppet et lite øyeblikk da de merket at de kjørte i noe, men ingen gikk ut av bilen for å se på eventuelle skader før de kjørte videre. Jeg fikk notert ned bilnummeret og gikk ut og tok en titt, bilen som kjørte hadde lagt igjen en god ripe i bilen som sto igjen. Jeg la en lapp i ruta til bilen med mitt navn og telefonnummer, samt bilnummeret til synderen. Jeg hørte aldri noe, så jeg regner med at det ordnet seg.

Vi har heldigvis ikke opplevd det så ofte selv, å få påført skade på vår parkerte bil *bank-i-bordet!*, men det har jo skjedd. Kun en gang har synderen lagt igjen lapp og gjorde opp for seg i etterkant. En annen gang beløpet skaden seg til godt over 20 000 - som vi måtte dekke selv. Fryktelig surt!

Selv en liten dør-dunk er surt. Både Mann og jeg har alltid ført - og fører enda - et strengt regime når det gjelder unger og åpning av bildører. Er det trangt, får ungene gå ut før vi har parkert, eller vi åpner dørene for dem. Det er så fort gjort å dulte borti, liksom, og så utrolig unødvendig.

Ifølge statistiske tall får mer enn 160 parkerte biler bulkeskader hver eneste dag, men de aller fleste synderne stikker av. Anmeldes det til politiet, blir det henlagt av kapasitetsproblemer selv om du både har navn på synder, og vitner, og du sitter igjen med all kost selv. Alle kan være uheldige å dunke borti noe, men da bør en jammen gjøre opp for seg også. Et forsøk på forsvare det med at  "alle andre gjør det jo", hjelper ikke. Det er ingenting som gjør det OK å bare stikke av, det er bare lavmål!

Jeg hadde aldri hatt samvittighet til bare å kjøre avgårde etter å ha skadet noen andres bil eller eiendom, og det må dessuten være ufattelig pinlig å bli fersket for noe sånt!

Vel, muren min blir ikke fikset av å sutre eller formane om menneskers lave moral og mangel på respekt for andres eiendeler, men det gjorde godt å få det ut ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar