mandag 18. oktober 2010

Reisefeber ...

Så sitter jeg her – full av reisefeber. Tror aldri jeg kommer til å få sove i natt. Jeg er ferdig pakket, min svigerinnes hjemmestrikkede ullsokker, ullskjerf og pute er funnet frem, det eneste som gjenstår nå, er å gå gjennom det jeg har pakket en gang til, og ta bort halvparten... Jeg må jo ha plass til noe ekstra på hjemveien, for forhåpentligvis blir det litt shopping på turen!!

I morgen ettermiddag drar jeg til Kina. Det er nesten 3 år siden jeg var der sist. Jeg gleder meg noe sykt til å komme tilbake til Hong Kong, men gruer meg til selve reisen, og gruer meg til å være så lenge borte fra mine kjære.

Denne gang skal jeg reise via Beijing, men får dessverre ikke tid til noen stopover. Skulle så gjerne sett den Forbudte By og Kinesiske Mur, men det er 3 messer som skal rekkes i løpet av de 8 dagene jeg har der nede. Jeg håper jeg får sett Muren fra lufta, i det minste.

Først skal jeg ha 3 dager i Hong Kong, før jeg tar toget inn i Kina, til Guangzhou. Der skal jeg også være 3 dager, før jeg vender tilbake igjen, og har 2 dager i Hong Kong. Hjemreisen går via Bangkok. Skulle veldig gjerne hatt en stopover der også, men må jo hjem til Halloween! Det ”krever” både de små og store hjemme.

Hong Kong er en fantastisk by. Det lille jeg har sett av den, ihvertfall. Har vært der 3 ganger tidligere, men har aldri hatt tid til å se stort av byen. Det er messegåing fra tidlig om morgen til sene ettermiddag, så er det gjennomgang av mailer, og så er det kveld og mørkt.


Det som skiller dagene fra hverandre, er restaurantene og maten. Jeg har med endel visittkort fra tidligere besøk, og har 3 restauranter på listen min som er ”MUST”. Ene er NOBU – verdenskjent, himmelsk god sushi, den andre er Stonegrill, med sin fantastiske Kobe-steak, og tredje er en liten, privat klubb hvor de serverer det jeg tør påstå er verdens beste foie gras. Duck in pancakes, Chinese style må jeg nok også få med meg. Håper bare at reisefølget mitt er med på mine planer...!

I Guangzhou har jeg fått høre at det skal være en utfordring av de sjeldne å få tak i etende mat for vestlige folk. Har aldri vært i den byen før, og har fått anbefalt å ha med et lager med Snickers og peanøtter. Vel, det gjenstår nå å se om de i det hele tatt slipper meg inn i Kina... Har ikke fått visum ennå, tenkte å få fikset det når jeg kommer på hotellet på onsdag. Med alt dette styret rundt fredsprisen, vet man aldri hvordan man blir tatt imot. Men satser på at det går greit.

Et nytt element som dukket opp nå sent i kveld, er en tyfon som er på vei inn mot Kina og Hong Kong... Ikke så veldig fristende å dra ned til komplett kaos, så vi får nå se hva som skjer i løpet av dagen i morgen!

Wish me luck!

2 kommentarer:

  1. Masse, masse god tur!! Å good luck me å komme deg inn i kina å alt det der ;)
    Satse på den der tyfonen holde seg vekke, eller i verste fall gir deg ein liden bris i hårlokkene dine...
    Sjåast på halloween!! Eg glede meg :)

    SvarSlett
  2. God tur og kos deg i Kina, håper på at du ikke merker noe av tyfonen og får oppleve masse kule ting! Ikke pakk for mye og shoop mye fint!
    Gleder meg til å lese blogg om turen etter at du kommer hjem!

    SvarSlett