søndag 31. oktober 2010

Halloweenparty

I går var det den tradisjonelle Halloweenfesten hjemme hos oss. Det er femte året vi lager til dette, og jeg synes det er like morsomt hver gang. Gjorde det litt i overkant stressete for meg selv, siden Kina-turen kom ganske tett opptil, men der var erfaringen god å ha. Den gjorde det til at matlagingen gikk som smurt.

I år var vi rett over 20 mann, litt færre enn hva vi bruker å være. Det var noen som ikke kunne komme, noen var syke og i tillegg har jeg sikkert glemt å invitere noen, uten at jeg klarer å komme på hvem ...

Som vanlig serverte vi tapas, i år sløyfet vi etpar retter, og laget noen nye i stedet.


Spekeskinkerullade med urteost og jordbær
Kylling i pesto
Svinefillet med urteost
Sterke kjøttboller med koriander, chili, hvitløk og mango chutney
Asparges med skinke
Dadler med bacon
Gourmetpoteter i pesto
Blåskjell med karri, kokosmelk og ruccola + vinaigraitte til denne
Reker i anis og søtpaprika
Bruchettas
Cornicos
Pesto-brød
Bakt chorizo og tomatbåter
Steikt chorizo i hvitløk
Oliven- og fetaost-sticks
Hvitløksdressing

I tillegg kom Ki med foccacchiabrød, så totalt ble det 17 forskjellige småretter.

Marlene og en venninne hadde hjulpet til med å lage flere av rettene før jeg dro til Kina, så det var bare å ta de opp av fryseren og varme de. De hadde steikt over 500 kjøttboller, vi tenkte det skulle være nok, men så og si alle forsvant – som alltid, sammen med så og si alt av de andre rettene også. Veldig kjekt, for det tyder jo på at gjestene liker maten.

Jeg er imponert over kreativiteten til våre venner, og at alle kommer så flott utkledd. Jeg har tenkt at vi skulle jo ha innført premiering av beste kostyme, men det hadde blitt så vanskelig å kåre noen vinner, så jeg er glad vi ikke har gjort det. Det morsomme er at det er de som mener å ikke like å kle seg ut, som alltid topper!

Det er også morsomt å se - når det lir litt utpå - hvem som er ivrigst på karaoken ...

Nå er det bare å få ryddet huset, og flyttet pynten opp i 2. etasje, til hun som skal ha Halloweenfest i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar