lørdag 28. november 2015

Nei, alle kan ikke jobbe som det!

Som fersk arbeidsledig ble jeg kalt inn til obligatorisk informasjonsmøte hos NAV. Jeg er fremdeles relativt usikker på formålet med dette informasjonsmøtet; ikke ga det meg noe inspirasjon, ikke ga det meg noe oppmuntring, og det ga meg ihvertfall ingen informasjon - ut over at det var viktig å ha en CV, og at det var viktig å sjekke jobbportalene. Det visste jeg faktisk fra før! 

Jeg har fått et standardbrev fra NAV med vedtak om at jeg skal kunne klare å skaffe meg ny jobb på egenhånd. Uvisst på hvilket grunnlag. Greit nok. Sammen med min sluttpakke fikk jeg etpar timer med profesjonell veiledning, hvor vi gikk gjennom CV, søknadstekst og intervjutrening - slike ting som jeg i min villfarelse trodde at NAV hjalp til med. Det gjør de visstnok ikke. Ikke for slike som meg ihvertfall, som har fått ovennevnte vedtak uten engang å ha vært i kontakt med NAV, annet enn å registrere meg som ledig på nettet. Jeg fikk bekreftet på infomøtet at veileder ikke ble tildelt før jeg hadde vært ledig i rundt 4 måneder. I mitt hode er det i de første månedene som ledig utrolig viktig med oppfølging. Selvtilliten får seg naturlig nok en knekk når du mister jobben, men det hjelper at du selv vet med sikkerhet at du har en bra presentasjon av deg selv, fordi den har vært gjennomgått av profesjonelle. 

Nei, jeg forventer ikke at NAV skal skaffe meg jobb, men jeg hadde forventet at et obligatorisk informasjonsmøte skulle være litt inspirerende - ikke stigmatiserende og nedbrytende. Det burde ikke være så vanskelig å gjøre små justeringer for å få det litt mer engasjerende og interessant. Dette er tross alt jobben deres... Menmen, det er ikke alt mitt kapitalistiske hode skal forstå!

Møteleder på det obligatoriske infomøtet kunne informere om at samtlige av oss kunne ta gratis vekterkurs gjennom NAV, og søke jobb i sikkerhetskontrollen på flyplassen. Det var jobber som ALLE kunne ta. Det eneste, nesten, som manglet i etterkant at møtet var ordene "Dette informasjonsmøtet er sponset av Securitas" ... En tidligere kollega var på informasjonsmøte ved samme NAV-kontor noen uker etter meg. På dette møtet ble dagligvarebransjen fremhevet som steder der ALLE kunne jobbe ...

Jeg finner det ganske respektløst, at en NAV ansatt kan sitte og si slike ting! Generalisere, uten å vite noe om bakgrunnen til menneskene han sier det til. Respektløst overfor de menneskene som faktisk jobber i securityen på flyplassen, eller i kassen på Rema. For meg å si noe sånt er det samme som å si at du kan lett erstattes, alle kan faktisk gjøre din jobb, du er ikke spesiell. Og det er ingen god følelse. 

Jeg har også mottatt mange kommentarer fra sikkert velmenende bekjente om at jeg må søke meg inn i barnehage, eller som hjemmehjelp, dersom jeg er lei av å gå ledig. Jeg har utrolig stor respekt for barnehageansatte og hjemmehjelpere, for jeg vet at jeg aldri kunne utført en slik jobb selv. Jeg hadde mistrivdes til de grader, og mistrives du, kan du umulig gjøre en god jobb. Men det er det ikke alle som forstår. 

Mitt liv er på kontor. Når jeg sier det, får jeg til svar at jeg ikke har prøvd noe annet, og at jeg helt sikkert hadde kommet til å like det. 

Helt fra jeg var liten har jeg visst at jeg skulle jobbe på kontor. Venninnene mine lekte med dukker, jeg likte best å leke med permer og blanketter. Min mor jobbet i bank og kom av og til hjem med utgåtte, ubrukte blanketter som skulle kastes. Så fikk jeg dem istedenfor. Da var det stor lykke i heimen. 

Min mening er at folk må gjøre det som de er gode på, og som de trives med. Noen stortrives i barnehage, men vi mennesker er forskjellige. Jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg aldri hadde kunnet det. Det er ikke hvem som helst som kunne gått inn og overtatt den stillingen jeg hadde før jeg ble arbeidsledig - like lite kan jeg gå inn i en slik jobb. Du må ha visse forutsetninger til å kunne utføre en jobb, uansett hvilken jobb du skal utføre. Jeg skal ikke gå inn på de forskjellige forutsetningene her, men jeg vet at jeg ikke innehar de som  trenges for å jobbe enten i barnehage eller som hjemmehjelp - eller forsåvidt i securityen på flyplassen ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar