lørdag 28. november 2015

Min hverdag som arbeidsledig

Min hverdag som arbeidsledig starter hver eneste morgen med å tråle gjennom de forskjellige jobb-portalene, for å se etter nye stillinger å søke på.



Når jeg har funnet en stilling, bruker jeg lett etpar timer på å arbeide frem en søknad. Både søknad og CV skal spisses i henhold til hver enkelt stillingsannonse, det tar tid å få satt opp alt slik som jeg til enhver stilling synes er bra. Å bruke såpass med tid er for meg helt greit, det vil jo være nettopp det jeg vil få betalt for, av NAV, når jeg snart skal over på dagpenger.

Det jeg ikke synes er like greit, er når jeg ikke får noen som helst tilbakemelding på søknaden jeg har arbeidet med, og sendt. Arbeidssøkere legger så mye tid og krefter på å formulere en best mulig søknad, og jeg synes rett og slett det er respektløst av stillingsutlyserne å ikke gi noen form for tilbakemelding.

Det finnes ingen unnskyldning å la være å informere søkere når en stilling er besatt eller andre løsninger har dukket opp, selv om de har fått 100-vis av søkere. Det er kun en kort mail som trenges å skrives, og så merge brevet med mailadressene fra webcruiteren. Det er liksom det minste som bør kunne forventes!

Jeg har til nå søkt på over 30 stillinger siden begynnelsen av juni. Ikke så mange, kanskje - og jeg tror nok dessverre jeg må skrive en god del søknader til før det ordner seg for min del. 4 av disse stillingene har jeg vært på intervju på, noen har jeg fått beskjed om at jeg er overkvalifisert til, noen har jeg fått avslag på og noen er fremdeles aktive.10 av stillingene jeg har søkt på er jeg imidlertid helt sikker på at nå er besatt, men jeg har rett og slett ikke mottatt en eneste tilbakemelding. 

Verstingene er faktisk bemanningsbyråene, deretter det offentlige. At det i kommunal sektor bare lyses ut stillinger for ordens skyld, fordi de er pålagt det men egentlig mer eller mindre allerede har bestemt hvem som skal få jobben, er en kjent sak, Likevel er det for meg skuffende at det er nettopp disse - offentlig sektor, og ikke minst bemanningsbyråene - som er dårligst med å gi tilbakemelding - de som en liksom skulle tro at var best i klassen ...

Når de gode tidene kommer - ja, for det kommer til å bli gode tider igjen - tider der bemanningsbyråene skriker etter folk, da vet ihvertfall jeg hvilke byråer jeg skal holde meg langt unna!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar