tirsdag 24. november 2015

Juleshopping i London

I mange år nå, har det vært tradisjon for meg å reise til London på julegaveshopping før jul, og i år var intet unntak. Turen ble bestilt allerede i mai, sammen med et vennepar. Jeg, som har reist til London ca 4 ganger årlig, hadde ikke vært i London, med unntak av mellomlandingene til og fra Houston i sommer, siden begynnelsen av februar, og abstinensene var enorme. Da det gjensto ei uke til avreise, var gleden over at det kun var ei uke igjen så stor, at jeg liksågodt bestilte enda en tur til London - da inkludert unger og Arsenal-kamp - til begynnelsen av januar ...

Vel fremme på Heathrow var det bare å hive seg i en taxi og dra direkte til hotellet. Denne gang bodde vi i Bayswater, meget sentralt med kort vei både til Bayswater og Queensway tube-stations. Etter å ha sjekket inn, dro vi til HardRockCafe for sen middag - som vi gjør hvert år. Da vi ankom fikk vi informert at det var ca 45 minutters venting på bord. Mann flashet VIP-kortet, som forøvrig utgikk i oktober og som vi ikke hadde fornyet. På tross av at de hadde kuttet ut  dealen med VIP-kort, og til tross for at vårt kort var utgått, fikk vi bord umiddelbart. 

Morgenen etter var det ut å gjøre London. Vi startet i High Street Kensington, før vi tok tuben inn til Oxford Street og lunsjet oss på Yo! Sushi - som vi gjør hvert år. Etterpå var det å rusle nedover favorittgaten min, nydelig julepyntet. 


Vi hadde laget oss en slags plan over hvilke butikker vi skulle innom som vi egentlig skulle følge, men den gikk fort i vasken. Etter nesten 22 000 skritt, og med menn med armer ned til knærne, bar det til hotellet for raskt å kaste fra seg det innkjøpte, og så dra til ChinaTown og spise duck in pancakes - som vi gjør hvert år!

Lørdag skulle mennene på Chelsea-kamp, mens vi to damer tok ut til Westfield shopping centre. Det var bom. HELBOM. Det er mye kjekkere å traske gatene i sentrum, enn å gå rundt inne på et kjøpesenter, så etter å ha gått litt rundt og kikket, fått handlet bittelitt og spist lunsj, dro vi tilbake til sentrum, og senere til hotellet for å treffe igjen de som hadde vært på fotballkamp. 

Lørdag kveld er gourmet-kvelden - som vi har hvert år. I år hadde vi valgt oss ut Hakkasan, etter at ALLE jeg kjenner som har vært der har skrytt den opp i skyene. Vi varmet opp med å møte et annet vennepar i Carnaby street, tok etpar glass der før vi gikk sammen bort til Hakkasan. Hadde jeg ikke vært i ordentlig julestemning før, hadde jeg garantert blitt det etter å ha gått gjennom Carnaby street. Makan til flott pynting skal du lete lenge etter. 



Dessverre svarte ikke den restauranten til mine forventninger, og sluttregningen sto heller ikke i stil med opplevelsen. Greit å ha vært der, men det ble en dyr og en kun helt grei opplevelse. 





Søndag var det siste innspurt i handlingen. Vi laget liste, og fulgte den så og si slavisk, slik at vi skulle få med alt vi måtte. Vi kom akkurat i mål - en halv time før butikkene stengte var vi ferdige - alle listene var krysset ut. Om kvelden dro vi til en annen av mine favorittrestauranter - Bodeans - i Soho. Veldig god mat som alltid, for mennene ble likevel lykken å gå innom Brewdogs pub like ovenfor Bodeans etter middagen tror jeg. 

Mandag morgen var det bare å stå opp og komme seg til flyplassen igjen for hjemreise. Det er alltid traumatisk for meg å reise fra London, men denne gangen visste jeg at det kun var 5 uker  til jeg skulle tilbake igjen. 

En fantastisk helg, som alle helger i London er, med masse god shopping, masse god mat og ikke minst veldig godt (og spinngalt) selskap. 


Hvor mange innsjekkinger av nye øl mennene fikk på Untappd, og hvor mange flasker med bobler som gikk i løpet av langhelga for oss damer tør jeg ikke engang prøve å rekne på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar