torsdag 26. november 2015

Uønsket besøk

For noen måneder siden hadde vi uønsket besøk i hagen. Jeg våknet av at en mann gikk rundt i hagen vår, i carporten, på terrassen, og kjente på dørene. Jeg fikk jagd ham vekk før han fikk tatt med seg noe, men etter det gikk jeg lenge som på nåler, redd for at han skulle komme tilbake. Syklene som sto i carporten ble plassert i garasjen, men det var temmelig tungvindt all den tid de blir brukt temmelig mye alle sammen. 

Det gikk altså noen måneder, og jeg begynte å få det litt på avstand. Jeg begynner å bli rimelig lei livet som arbeidsledig, det kjennes både psykisk og fysisk, og enkelte kvelder er det helt umulig å få sove. 1000 tanker kverner rundt i hodet mitt, i tillegg til at jeg ikke er fysisk utslitt. Jeg prøver å trene litt, men de dagene jeg ikke får trent er ekstra tunge. 

Natt til i går hadde vi på nytt uønsket besøk - selvfølgelig skjedde det en av nettene hvor jeg faktisk fikk sove... 

Vi våknet opp til kun 3 sykler i carporten - istedenfor de 4 som skulle ha stått der. Rimelig kjedelig. Heldigvis var det ingen av ungenes sykler som var borte, så de kom seg avgårde på skole og trening som normalt. Min etterhvert noe utslitte sykkel sto der også. Sykkelen til Mann manglet derimot. Spor i singelen viste tydelig at noen hadde slept den gjennom hagen med bakhjulet låst. 



Sønn dro på skolen, men kom hjem igjen etter bare et par minutter. Naboguttens sykkel var også stjålet. I tillegg lå det en plastpose med en knust tallerken oppå i innkjørselen til en annen nabo. Tallerkenen var av typen souvenir, med et fotografi inni. Ingen i gata kjente til verken tallerkenen eller personen på bildet, så det er nok sykkeltyven som har hatt den med seg og mistet den. 



Jeg var rundt og kikket i området om formiddagen, og fant ganske raskt naboguttens sykkel bak garasjen vår. Den hadde ikke vært låst, i motsetning til sykkelen i vår carport. Jeg lurer på hvor langt han har giddet å dratt med seg den låste sykkelen, om han ikke har hatt bil stående på vent et sted da. Jeg lurer også på hvorfor han tok akkurat den sykkelen, og ikke den nyeste av de som sto der, nemlig Sønns. Men heldigvis for oss gjorde han altså ikke det. Manns sykkel hadde dårlige bremser, og skulle akkurat til overhaling hos sykkeldoktoren. Heldigvis hadde vi ikke levert den inn enda, det hadde vært enda surere om vi i tillegg hadde betalt for reparasjon før den ble stjålet. 

Tyveriet ble anmeldt hos både politi og forsikringsselskap. Jeg så for meg å få knapt med peng igjen fra forsikringen, men der tok jeg feil. Vel hadde vi 4000 i egenandel, men vi hadde opptjent såpass mye på en "egenandelskonto", som jeg forsåvidt ikke kjente til at vi hadde, i tillegg til at vi meldte fra om tyveriet via nettet, at vi fikk tilbake nesten like mye som vi betalte for sykkelen opprinnelig. Jeg har vært relativt negativ til IF, som vi er forsikret hos, etter en episode med en flyvende takplate i januar 2014, men etter dette er alt snudd i positiv retning. Mann skal dermed få ny sykkel ganske så kjapt. Takk IF. 

Og så håpes det ellers at vi er ferdige med uønsket besøk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar