fredag 27. april 2012

Hong Kong ...

... er like nydelig som jeg husker det! Like fullt av lyder og lys og lukter og smaker og mennesker og biler. Av flotte, høye, "poshe" nybygg med nærmest slumstrøk innimellom. Enorme kontraster og herlig kaos. Mitt reisefølge er like betatt som meg.


Det er fascinerende å ta båten over fra Wan Chai til Tsim Sha Tsui, legge Island-siden bak seg, og se Kowloon-siden nærme seg. Kjenne den salte lukten fra sjøen. Se på "vaktmesteren" som kjører sin lille båt og plukker opp søppel fra vannet. Og se på mannen med fløyta - som har som sin eneste jobb å blåse i fløyta hver gang båten skal gå.


Det er fascinerende å bare stå å se på en fotgjengerovergang, akkurat idet lyset skifter fra rødt til grønt. Mylderet av mennesker som skal over fra ene siden av gaten til den andre...

Det er fascinerende å gå forbi kinesiske "delikatesse-butikker". Lukten derfra kan være nokså stram, og maten ser ikke akkurat delikat ut. Tvilsomt om det hadde blitt godkjent av mattilsynet hjemme.

Vakrest er det om kvelden, når mørket siger på og lysene tennes. Det er så vakkert at jeg får tårer i øynene. Jeg kan sitte og bare stirre utav vinduet mitt her i 20. etasje, og ennåtil har hotellet langt fra den beste plasseringen.

Vi har vært rundt litt denne gang. Vi har spist middag på The Peak - i klarvær - og sett den fantastiske utsikten derfra. Jeg har funnet igjen favorittbutikken min, som jeg aldri fant sist jeg var her. Vi har vært på Lady's Market og Citygate Outlet. Og vi har ikke minst, vært på messe. Vi har gått og gått og gått, føttene er såre og vonde, og hodet er fullt av inntrykk og ideer.

Flere bilder kommer, så snart jeg har fått dem over på PCen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar