onsdag 18. juni 2014

Hobby

Det har skjedd mye på den stunda jeg ikke har blogget, og jeg har dermed litt å oppdatere med. Blant annet så har jeg fått meg en ny hobby: Jeg har begynt å strikke.

Det begynte med Skappel-genseren. Den var rimelig enkel, og ferdigstrikket på få uker. Men med mine begrensende strikke-kunnskaper stoppet det liksom der, i flere måneder, helt til svigersøster lærte meg å strikke noen enkle, kjekke luer i påsken i fjor. 



Når jeg først fikk forståelsen for hvordan det skulle gjøres, ble det plutselig masse-produksjon. 



Det er en liten begrensning i hvor mange luer en familie egentlig trenger, dermed prøvde jeg meg på vinhøner, som også skulle vise seg å være latterlig lett.


Videre ble det vinfisk, ølvotter (etter forespørsel fra min mann - forøvrig det eneste han har bedt meg om å lage til ham - noensinne...) teppe, stjerner, kluter, tøffler og pannebånd. 





Jeg viklet meg også inn i noe "Marius-lignende" mønster, og til min egen, store overraskelse gikk det fint. Hun som bestilte det ble fornøyd, og da er det jo ekstra kjekt å strikke. 



Under OL tidligere i år ble utøvernes luer veldig fort populære, dermed måtte jeg også ta opp igjen hekling, etter maaaange års pause. 


Igjen; det er begrenset hvor mange luer en familie trenger, men det var jo sååå gøy å lage de... 

Vi har med andre ord luer for store deler av resten av livet, hele gjengen. 

For tiden holder jeg på med en pute. Den har jeg holdt på med, av-og-på, i over et halvt år. 


Akkurat nå HATER jeg hele puten, og har lagt den bort. Den strikkes med tynne pinner og tynt garn, og jeg har strikket feil og må rekke opp igjen. Masse. Men den blir nok ferdig en gang den også, og da blir den nok fin....

Det er utrolig gøy å ha noe å holde på med. Siden jeg har relativt liten strikkekunnskap, begrenser produksjonen seg til små, enkle ting som går fort å lage. Til sommeren skal jeg ut å fly, langt og lenge, og da trenger jeg et litt større, men fremdeles enkelt, prosjekt. Jeg må med andre ord komme meg i strikkebutikken! Hadde jeg sagt de ordene for etpar år siden, hadde jeg ledd høyt og himlet med øynene ...

1 kommentar:

  1. Så flink du er! Har ikke strikket på mange år, men jeg var flink i gamle dager! Har gensere, jakker og barneklær på samvittigheten. Flink til å strikke håpløs til å montere! Nå ønsker jeg meg fletteputer og vurderer å strikke igjen! Enkelt og utrolig dekorativt.

    AB

    SvarSlett