mandag 21. juli 2014

New York

New York er, sammen med London, mine favorittbyer, og heldige meg fikk besøke begge perlene i juni. Først London med Datter, så New York med hele gjengen min. Jeg har vært i New York to ganger tidligere, men dette var første gang ungene skulle være med. Åh, som jeg gledet meg til å ta dem med rundt.

Vi ankom sent fredag kveld, og for meg, bare det å gå ut av JFK og kjenne New York luften, er magisk. Vi kjørte inn til byen litt for sent til å få med solnedgangen bak Manhattan skyline, men vakkert var det uansett. I følge norsk klokke var den 3 på natten, så selv om den bare var 9 i New York, ble det rett i seng. Og tidlig opp neste morgen. Alle var klare rett over 6, og så var det ut og finne en åpen diner og spise pannekaker til frokost.

Neste stopp var Empire State Building. Køene der kan være enorme, vi valgte å dra dit rett etter frokost og rett etter åpningstid klokka halv åtte, og slapp unna alt. Vi hadde god utsikt og fikk se det vi ville.


Selv om vi skulle videre til rimeligere shoppingbyer, måtte vi selvfølgelig en tur innom Macy's. Jeg kan godt tilbringe en hel uke inne på Macy's.


Middagen ble på turistmaskinen Bubba Gump, koselig om en har sett filmen, og ungene elsket den! På vei hjem fikk vi nyte synet av vakre Empire State Buiding kledd i nattlys. Goosebumps!


Dagen etter var det Frihetsgudinnen og Ground Zero som ble besøkt. Jeg blir beveget av å være på Ground Zero, og kjenner sterkt panikken og angsten jeg følte der jeg sto foran TVen 11. september 2001. Middag ble det på Hard Rock Café, og ungene fikk med seg de obligatoriske glassene.



Som den generelt idretts-interesserte familien vi er, hadde vi kjøpt billetter til baseballkamp mandagen og tenkte at det var superkult. Yankees mot Tampa Bays. Gutta investerte i New York Yankees-capser, og jeg og Datter var på nippet til å kjøpe oss t-skjorter. Godt vi ikke gjorde det, for baseball var

b-o-r-i-n-g!

Vi skjønte lite av spillet, det skjedde lite, og det sier kanskje litt når tilskuerne var på sitt mest entusiastiske under fremføringen av nasjonalsangen. Vi gjør aldri det igjen. Etter en time hadde vi fått nok og tok tuben tilbake igjen.


Vi tok på gjensyn tirsdag morgen, tok toget ut til Newark og hentet bilen som tok oss til og rundt i Florida de neste ukene.

Å reise fra New York gir meg tårer i øynene, og jeg begynner straks å glede meg til neste gang. Måtte det ikke bli lenge til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar