mandag 16. juni 2014

Rabarbra smuldrepai


Rabarbraen vokser som ugress i hagen vår.


Når jeg var liten, fikk jeg sukker i en kopp og så dyppet jeg rabarbraen oppi sukkeret og spiste den slik. 


Avogtil ble det laget rabarbrasuppe og rabarbragrøt. Her i huset spiser ungene rabarbra med sukker, men ingen andre enn meg liker -suppe eller -grøt, dermed har svært lite rabarbra blitt brukt.

Men det var før jeg fikk oppskrift på rabarbra smuldrepai. 

75 gram meierismør
75 gram sukker
75 gram mel
smuldres sammen og legges i en liten form

2-3 rabarbrastenger skrelles og kuttes i biter, og blandes med 1/2 ss potetmel og 1/2 dl brunt sukker. Legges oppå deigen (eventuelt sammen med tynne marsipanskiver). 


Steikes, enten i ovn eller på grill i ca 20 min, og serveres gjerne med vaniljeis. 
NAM!

Det blir knapt mer sommerfølelse enn det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar