lørdag 16. mai 2015

En historie om SIBA

Datter fikk iPhone 5 til jul i 2013. Jeg fører en ganske streng linje når det gjelder mobiltelefoner, og krever at ungene bruker heldekkende deksel som beskytter telefonen godt. Det er for dem, som for alle, kun iPhone som gjelder, og til den prisen, får de ikke ny sånn helt uten videre. Til tross for flinke dekselbrukere skjer det at telefonene får seg en dunk. Datters telefon var ikke så veldig gammel før hun dunket den, og fikk bunk i rammen. Heldigvis knuste ikke skjermen, og mobilen funket like bra for det. Helt til nå i vår. Da begynte batteriet å svikte. Hun kunne ha 50% strøm igjen, men skrudde hun på 3G; vips, der døde telefonen. Vi så selvfølgelig ingen sammenheng med bunken i rammen. Den hadde jo fungert fint i over ett år. 

Vi leverte mobiltelefonen inn til reparasjon der den var kjøpt, forklarte problemet og regnet med at det skulle bli en enkel sak. Så feil vi tok, gitt. 

Verkstedet sendte, gjennom forhandler SIBA, følgende mail:

Kjære kunde,
Din Apple iPhone 5 har nå blitt undersøkt:
Arbeidsrapport:
Enheten er utsatt for fall/slagskade, bulkete ramme og 
ødelagt innfestning til skjerm. 
Dette dekkes ikke innunder produktets garanti. 
Enhet er ikke reparerbar. Prisoverslag for ombytte i ny bytteenhet.
Aksepterer forhandler / kunde dette prisoverslaget? 
 
Priser(inkl. mva og eventuell frakt):
Reparasjon (hvis mulig): kr 0,00
Retur uten reparasjon: kr 496,25
Pris på ny bytteenhet: kr 2 855,00
 
En enhet vurderes å være utenfor garanti ved bl.a. følgende forhold:
1. Når den er væskeskadet.
2. Ved slag- eller mekanisk skade.
3. Ved uautorisert inngrep i enheten.
4. Når enheten ikke har gyldig kjøpskvittering.
5. Hvis enheten er programmert med virusinfisert software.
 
Vennligst gi en tilbakemelding på hva du ønsker skal skje med produktet, primært via deres service system. Hvis dette ikke er mulig, send oss en e-post.
 
Svarfrist er 14 dager. Vi returnerer din enhet mot avgift hvis du ikke tar kontakt.




Vi så ikke helt sammenhengen, og svarte samme dag, med spørsmål til arbeidsrapporten. Vi hadde maildialog med SIBA i to uker, frem og tilbake. 

Mail fra oss:
Synes dette er veldig rart, Mcare svarer at det er hakk og slagskader. Vi har klaget på at telefonen dør når batteriet er ca 50%. Ser ikke at eventuelle slagskader skal ha noe innvirkning på et batteri som "dør"?

SIBA:
Etter service rapporten fra Mcare er rammen slått skjev og hovedkortet er flyttet på seg (kjeramiske deler) og dermed kan/har kretser blitt ødelagt. Som igjen påvirker lading/batteri holdbarheten.

Nytt svar fra oss:
Skadene som dere henviser til og har sendt bilder av, er gamle skader. Disse ble påført telefonen for rundt ett år siden, mens problemene med at telefonen dør ved bruk av 3G er av nyere dato. Skulle disse skadene være skyld i dette, burde det skjedd med en gang, ikke nesten ett helt år etterpå. Det høres også veldig rart ut at en slik liten skade i karosseri skal ha en slik innvirkning på telefonen. den dør ikke dersom det er 60% igjen av batteriet, men kun ved 50% eller lavere. Skulle dette skyldes skaden i karosseriet, burde det også skje ved 60% batterikapasitet? Vi har flere Iphoner i huset og har en til med identisk problem, (dør ved bruk av f.eks 3G når batterikapasiteten er under 50%). Denne telefonen er det ingen som helst skader på.

SIBA:
Etter det vi kan se utifra arbeidsrapporten og skader på deres telefon, kan vi dessverr eikke hjelpe dem mer i denne saken.

SIBA avfeier enhver diskusjon og spørsmål, og de tar intet ansvar overfor kunde. Om problemet er batteriet, vil det ikke bli sjekket dersom telefonen har ytre skade. De vil ikke se på det engang. Vi påpekte dette, og det ble enda mer frem-og-tilbake. Til slutt fikk vi rett og slett nok, og ga beskjed om at vi går for ny bytteenhet. Da kom bomba:

Vi må, i tillegg til å kjøpe ny bytteenhet, også betale for å få vår gamle, ødelagte telefon ureparert i retur, grunnet "ikke svar på prisoverslag". For det står nederst i første mail fra SIBA:

"Svarfrist er 14 dager. Vi returnerer din enhet mot avgift hvis du ikke tar kontakt."

WHAT???

Vi tok jo kontakt, og hadde løpende dialog med spørsmål frem og tilbake i to uker, men dialog og spørsmål anses tydeligvis ikke som svar, og kostnaden påløper. Sådetså!

Vi kjøpte ikke noe bytteenhet hos SIBA! 

Mann har nå sverget på å ALDRI sette sine bein hos SIBA igjen. Det samme løftet ga han om Elkjøp, etter slett kundeservice der i forbindelse med feil på en vifteovn og generell tilbaketrekking av ovnen for over 10 år siden - og det løftet har han holdt.

Det begynner å skorte på steder å handle hvitevarer og elektronikk-artikler for vår del nå, for å si det sånn...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar