onsdag 3. august 2011

Hengekøye

Sommer er hengekøye. Late, deilige, varme dager, sløvende med ei bok. Magisk! Nå har det ikke vært mange slike dager i disse trakter denne sommeren, men jeg håper fremdeles.

Min inderlig kjære og godt brukte hengekøye kjøpt i Venezuela for 13 år siden, måtte kasseres i fjor sommer. Et stort tap, men heldigvis uten at noen forulykket før beslutningen om avlivning ble tatt! Derfor var gleden stor da jeg fant denne varianten utstilt i Lyngdal tidligere i sommer.


Kr 4600,- var vel i overkant av det jeg hadde tenkt å betale for en ny hengekøye. Sønn kunne imidlertid fortelle at ene naboen nettopp hadde investert i noe lignende. Entusiastisk meldte jeg henne, spurte hvor hun hadde kjøpt sin, og fortalte om vidunderet jeg hadde funnet.

Hennes var kjøpt på Plantasjen, til rett over 1000-lappen. Jeg slo fort fra meg "vidunderet i Lyngdal", og tok turen til Plantasjen så snart vi var kommet hjem til Stavanger igjen. Stativet var kliss likt, selve hengekøyen ikke i nærheten, men jeg kjøpte den for det. Etter at stativet var montert tok det kun en rask test for å fastslå at matta ikke dugde i det hele tatt. Den hadde stenger i endene, og de gjorde den ustødig og dermed også svært så ubehagelig å ligge i. Heldigvis hadde jeg liggende en i reserve, uten stenger, som passet perfekt. Ikke like innbydende som "vidunderet i Lyngdal", men dugende og vel så det!


Nå i ettermiddag har jeg ligget der ute på terrassen, i hengekøya, med tredje boka i ”I Heart”-serien. På slike dager kan man kun konstatere en ting: Livet er Herlig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar