søndag 16. oktober 2022

Jeg håper du setter hummeren i halsen!

Jeg skjønner du har lyst på hummer, for hummer er kjempegodt! Jeg skjønner at hummerfiske er dyrt. Teiner koster, det samme gjør tauverk, og kanskje du ikke har nok penger til å kjøpe dine egne teiner - eller kjøpe hummer. Jeg skjønner hummerfiske er stress; teinemat må skaffes - enten fiskes selv og behandles, eller kjøpes. Teiner må tråtnes før hummerfiske starter. Og så bør du helst ha en viss peiling på hvor teinene bør settes for å få sjangs til å få hummer. 

Da er det mye lettere å gjøre slik du gjør; å tjuvfiske i andre sine teiner. Det er jo lett; teinene står jo bare der, det er bare å dra de opp og tømme de. Jeg forstår at det er fristende, andre har jo gjort alt arbeidet, tatt all kosten og det er ingen båter i nærheten som ser deg - og du har lyst på hummer.  

Kjipt er det å komme til tydelig tømt teine. Enda kjipere når tauverket til teinene er tilpasset dybden, men du bare kaster de uti vilkårlig, langt fra der de ble tatt opp, og gjerne på dypere vann. De fleste som driver med hummerfiske de stakkarslige to månedene i året der hummerfiske er lovlig, bruker ekkolodd og vet hvor de setter teinene, og på hvilken dybde.

Men du; du kunne godt lukket igjen lukene etter deg i det minste, slik at den du stjeler hummer fra har en sjangse til å få fler. Det kunne jo kommet deg til gode også, du kunne jo stjålet flere ganger fra samme teine...

Jeg håper du setter hummeren du har stjålet i halsen!

2 kommentarer:

  1. Jøss, blogger du enda? Så morsomt!
    Bruker jo ikke bloglovin lengre så jeg får jo ikke beskjed, men skjønte det utifra snappen din!
    Stor klem fra Anne Berit

    SvarSlett
  2. haha, ja, det skjer i blant at jeg har behov for å ventilere litt fremdeles; få litt ord ut av hodet... ;) Stor klem!

    SvarSlett