torsdag 27. februar 2020

Glass-mani

Jeg elsker glass! Drikkeglass i forskjellige typer, størrelser og fasonger. I en periode kjøpte jeg så mange, at Mann la ned forbud mot å kjøpe flere ...

Jeg kjenner noen, fra hvilket hushold skal være usagt, som er av den formening om at dersom de kjøper ett glass med drikke på et utested, kan de da ta selve glasset med seg hjem etterpå – dersom dette er usedvanlig fint – all den tid de har kjøpt ett glass med drikke …! Disse noen har videre «lært opp» andre, i andre hushold, til å gjøre det samme. 

Personer fra et av disse andre husholdene var på weekendtur på Island for en tid siden, og på en bar der fikk fruen servert bobler fra de lekreste glass. Og med den «opplæringen» hun hadde fått, stappet hun det ene glasset i vesken da det var tomt. Og sendte bilde til meg når hun hadde fått det hjem på hotellrommet.

Da jeg fikk bilde av Island-glasset, kjente jeg at disse glassene bare MÅTTE jeg få tak i! Jeg hadde bare et dårlig screenshot av et snapchat bilde å gå ut fra. Jeg søkte og søkte på nett, før jeg endelig fant de via Google billedsøk, og dermed fikk ordentlige bilder av glassene. 





De ble solgt fra Tyskland, fra en for meg ukjent produsent, Stöltzle Lausitz, uten forhandlere andre steder. Jeg kontaktet firmaet, de solgte fortrinnsvis til restauranter og puber, og kun innenfor EU. Det var helt uaktuelt for dem å sende til Norge, men om jeg hadde en adresse i f.eks. Danmark, Tyskland eller England, kunne de gjerne sende dit. 

Jeg grublet lenge på hvordan jeg skulle ordne det, helt til jeg var på et middagsbesøk hvor det også tilfeldigvis var tilstede en importert tysker. Jeg viste fram bildene jeg hadde lagret av de lekre glassene, og forklarte min frustrasjon. Han likte glassene han også (selvfølgelig, hvem gjør ikke?), og ville bestille til seg selv også, og han kunne dermed brukes som mellommann; han hadde familie i Tyskland som helt sikkert kunne brukes som mottaker. Vi ringte en tante, og før kvelden var omme var glass bestilt, og hun tar glassene med seg nordover i bobilen, neste gang hun kommer på besøk - sikkert i løpet av våren / tidlig sommer. 

Det har ingen betydning NÅR jeg får dem, bare jeg vet AT jeg kommer til å få dem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar