torsdag 29. oktober 2015

Husmorpoeng

Det er jammen meg ikke mye som skjer i livet mitt for tiden. Det er dødskjedelig! I tillegg til å gå hjemme og ha svært lite å gjøre, har jeg gått med brukket tå, noe som har redusert aktivitetsnivået mitt betraktelig. Men nå begynner det å komme seg, ihvertfall på tå-fronten, noe som har resultert i 6 mil på sykkelen til nå denne uka, og det er jo bra!

Når jeg nå går hjemme, er det naturlig at jeg tar innkjøp og lager middag, ihvertfall noen dager i løpet av uka. Jeg HATER å lage middag, men når jeg likevel ikke har noe bedre å ta meg til, så er det bare å hoppe i det. Det eneste som er større lidelse enn å lage maten, er å finne på hva vi skal ha til middag. Både voksne og barn er relativt matleie for tiden, noe som bare gjør det enda tristere å lage mat

Jeg har prøvd å engasjere ungene med å komme med middagstips, men som regel blir forslagene de kommer med forkastet fordi en annen i familien ikke liker en ingrediens eller noe, men her om dagen fikk jeg en link tilsendt fra Datter med en oppskrift som ble akseptert. I tillegg til at hun blogger selv, er hun en ivrig leser av forskjellige andre blogger, spesielt trenings- fitness- og "sunne" blogger, og på en av disse hadde hun funnet en oppskrift på grove pizzasnurrer. De så ikke så veldig gode ut på bildene, men jeg tenkte at Datter skulle nå ha for bidraget til middagsforslag. 

I går handlet jeg inn ingrediensene jeg trengte, og i dag ble det laget grove pizzasnurrer til middag. Jeg er veldig lite flink med gjærbakst, og grove deiger kan jeg ikke huske å ha laget før. Det var noe klissete ræl, men resultatet ga betydelige husmorpoeng - fra hele familien.

Jeg skal tilogmed innrømme selv, at pizzasnurrene ble knallgode, og legger oppskriften ut her slik at jeg enkelt skal finne den igjen selv - og anbefaler samtidig andre som måtte komme over denne siden til å prøve de ut. Her i heimen skal ihvertfall disse lages flere ganger!

Jeg modifiserte noe i forhold til den opprinnelige oppskriften, og deigen min besto av 500g speltmel, 250g rugmel og 250g havremel, 1 pose tørrgjær, 1 klype salt, 1 dl vann, 6 dl lettmelk og 1ss olje. Denne lot jeg stå og heve en times tid - eller, heve og heve... grove deiger hever visstnok ikke så mye...? Min gjorde ihvertfall ikke det...


Jeg steikte så opp 400g kjøttdeig, blandet inn 1 pose med Toro pizzafyll (iblandet 3 dl vann) og 1 beger Peppes pizzasaus. Dette fordelte jeg utover deigen etter at den var ferdig utkjevlet, toppet det med revet ost, rullet sammen og skjærte opp. Deigen ga 20 pizzasnurrer i grei størrelse, som ble steikt på 210 grader med varmluft i 20 minutt. 


Ettermiddagene er hektiske for Datter, med både trening og jobb, og det er ikke mange dagene i uka hele familien spiser middag samlet, ei heller i dag. Datter var bare hjemom en liten stund før hun måtte ut døra igjen, og det før Mann var kommet hjem fra jobb, så da passet det godt å kunne putte etpar pizzasnurrer i henne før hun dro avgårde igjen.



Strålende fornøyd med at jeg hadde laget "hennes" middag - og med min utførelse av oppgaven - fikk jeg tilogmed dedisert en egen snap! 

Da Mann kom hjem, var det kun 8 snurrer igjen ...

2 kommentarer:

  1. Rektig kåneemne!

    SvarSlett
  2. Dette så veldig godt ut! Nam nam!
    Du må lage Parmesanmarinert kyllingfilet med tagliatelle og Alfornosaus! Lett å lage og kjempegodt og alle liker det!

    SvarSlett