søndag 30. januar 2011

Tristania konsert - igjen ...


O Lykke; To Tristania konserter med bare få måneders mellomrom, denne gang på Checkpoint Charlie. Selv om scenen er veldig intim der, må jeg si jeg foretrekker Folken. Det ble kanskje litt i overkant intimt for min del, men det var mest min egen feil... Jeg hadde vel saktens ikke vært nødt til å stå heeeelt fremderst - hele konserten... Men uansett; jeg er i ekstase!!!


Jeg fikk i det minste nøye studert verdens sikkert eneste Tristania-gitar. Jeg får jo ikke sett min egen nakke så veldig ofte - som innehar det samme symbolet. Lite taktisk i grunnen, å legge tatoveringen der, men kan bare si meg fremdeles veldig fornøyd med valget av motiv.


Jeg så forresten også en annen aldeles fersk og meget bra tatovering i går, som ga meg idéer til en ny selv. Kanskje ikke på samme sted, eller samme "motiv", men absolutt noe å tenke på. Har blitt liksom en slags tradisjon med ny tatovering hvert 5. år, og i år er det gått 5 år siden forrige gang, så det er vel bare å begynne å tegne...

Men altså, selve konserten; Meget bra! Savnet selvfølgelig én stemme på scenen, en stemme som faktisk var tilstede, lengre bak i lokalet. Jeg husker enda første gang jeg hørte den stemmen, ikke i hvilken forbindelse, lurer på om det kan ha vært en revy eller noe tidlig på 90-tallet, på et samfunnshus i distriktet. Det jeg husker, er at jeg syntes den stemmen var så unik, og det synes jeg enda. Men et mikrofonskifte er vel en gang et mikrofonskifte... "Han nye" er også veldig stødig og en glitrende stor vokalist, men har ikke helt det samme "registeret" - for meg ihvertfall, og synes vel fortsatt at "de nye" er fantastiske, dog best på de nye sangene, og når ikke helt opp på de gamle.


Setlisten (som jeg forøvrig fikk litle-Morten til å rappet til seg for meg fra scenen etter konserten, og fikk signert av nesten samtlige tidligere og nåværende bandmedlemmer) inneholdt de aller fleste sangene fra nyeste CDen, med noen innslag fra tidligere utgivelser. Shadowman med ny vokalist blir aldri det samme som med gammel, og ble i går dessverre en ørliten skuffelse. Kan ikke helt se hvilke sanger jeg savnet, men hadde et sterkt håp om å få høre Illumination fra Rubicon. Det fikk jeg ikke. Jeg har imidlertid fått LØFTER om at neste gang de spiller lokalt, skal denne være innøvd! Det er en krevende sang, men hadde vært fantastisk å fått servert live en gang.


Jeg kjenner likevel en liten bekymring for om det blir en neste gang... Jeg håper virkelig det! Har bare fått med meg 4 Tristania konserter, og kjenner at det er altfor lite. Likevel har de holdt på lenge, og de begynner jo å bli "voksne".

Jeg kjenner ihvertfall på hele meg at jeg hadde det fryktelig gøy i går!

Og det var ei som var noe fornærmet fordi hun ikke fikk bli med på konserten!!

2 kommentarer:

  1. hehe leste om hun som var fornærmet ja, morsomt at hun digger. Bare synd det er lenge til hun kan bli like blodfan som sin mor, med 18 års grense på alle konserter!

    SvarSlett
  2. Hun hadde et intervju-prosjekt på skolen her tidligere i høst, og da kom hun med forslag om å intervjue en i Tristania, for hun har så lyst til å møte bandet. Mor sa imidlertid nei, jeg følte det ble i overkant KLAMT og luktet litt for mye indoktrinering, all den tid alle vet hvor bodfan moren er.... *ler*

    SvarSlett