fredag 28. januar 2011

London

Åh, det er deilig å være i London! Etter 3 dager der, er jeg nå ”god som ny”! Selv om jeg har vært der langt over 20 ganger, blir jeg aldri lei den byen! Denne gang reiste jeg sammen med kollega Birgitta, og vi hadde det veldig kjekt sammen. Vi bodde på Mostyn, et BW hotell like ved Marble Arch. Jeg liker meg allerbest i den enden, men hotellet var ikke noe særlig.

Første dag ble lunsjen inntatt på Busaba Eathai i Store st. Som alltid veldig bra. Så var det massemasse gåing og shopping. Med små innlagte pauser på Starbucks, med peppermint mocca - perfekt for meg som fremdeles ikke har lært meg å like kaffe.


Om kvelden fikk vi billetter til ”Billy Elliot” på Victoria Palace, og av tidligere erfaring tok vi middagen før forestillingen. Selvfølgelig duck in pancakes i Chinatown.


Jeg har ikke sett Billy Elliott-filmen, og visste bare sånn i grove trekk hva stykket skulle handle om (far vil at sønn skal bokse - mens sønn heller vil danse ballett. Far taper. - Mer sånn som det var hos oss for ei stund siden altså; far ville sønn skulle spille fotball, mor ville at sønn skulle danse. Sønn selv ville spille ishockey. Mor tapte. Far og sønn vant.) Stykket var veldig bra, selv om det til tider var litt vanskelig å skjønne hva de sa... de snakket temmelig tjukk dialekt...


I tillegg satt vi ”nesten en kilometer” fra scenen... Ikke rart det var billigbilletter til denne forestillingen (25 pund) - det var nesten ikke folk - ihvertfall ikke oppe på galleriet... Musical er uansett alltid kjekt å få med seg, og et "must". (Hadde jeg visst at Arsenal spilte mot Ipswich i FA cupen på Emirates samme kveld, skulle jeg iherdig prøvd å fått med meg reisefølget dit heller, og tatt musical'en kvelden etter, men det hadde jeg altså ikke fått med meg...)

Onsdag var det avgårde på messe og endamer shoppingshoppingshopping. Og sushilunsj i Food Hall'en på Selfridges. På vei hjemover om kvelden, etter en lang dag på beina, var vi på jakt etter et sted og spise, da vi plutselig kom forbi denne perla, godt gjemt i ei smågate: Zayna - pakistansk restaurant. Det var opptur, det, og restaurantkortet er allerede på plass i "mappa mi"!


Både jeg og Birgitta valgte Murgh - e - Shalimar; Chicken cooked in milk, yogurt, sesame seeds, cashew nuts, green chillies, coriander & mint sauce with a touch of zesty lemon. Himmelsk!

Torsdag dro vi til Knightsbridge og gikk og kikket i de mer posh'e butikkene der - deriblant Harrods. I underetasjen der, fant vi dette monumentet.


Japanerne nærmest kjempet om å bli fotografert "sammen med" Diana og Dodi, vi nøyde oss med å ta bilder - bare dét føltes nærmest litt grotesk - og så snu og gå igjen.

Vi dro videre til Covent garden, og avsluttet turen med lunsj på Jamie's Italian, som vi tilfeldigvis kom forbi.


Dette var også en real opptur, og vel verdt å "lagre" til neste Londontur - som overhode ikke er planlagt ennå, men som jeg allerede gleder meg til!

2 kommentarer:

  1. ååååå London, kjenner det verker etter en tur tilbake dit! Mange gode tips til spisesteder, det liker vi! Kos deg videre!

    SvarSlett
  2. DEt høres ut som om det har vært en super tur! :) Aldri vært i London jeg, men må jo oppleve det en gang.
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett