lørdag 30. januar 2016

Kollektiv-trøbbel

I og med at min nye arbeidsplass er i nabobyen, og i og med at jeg har både tog og buss som går rett forbi både der jeg bor og der jeg nå jobber, tenkte jeg at jeg skulle være litt miljøbevisst og reise kollektivt innimellom. I hovedsak tenker jeg å sykle til og fra jobb, og ta opp igjen "konkurransen" med min tidligere lead om antall syklinger til jobb, men det er ikke alltid det passer, så da er det greit med alternativer. 



Jeg tok turen innom Kolumbus og forhørte meg om hvordan jeg skulle gjøre det. Siden jeg ikke visste hvor mye jeg kom til å benytte meg av buss eller tog, fikk jeg anbefalt å kjøpe Reisepenge-kort. Jeg kjøpte kort og fylte på penger.

Her om dagen satt jeg og leste på Kolumbus sine sider for å prøve å finne ut hvordan jeg skulle begynne å bruke kortet, få det registrert og klart. Jeg fikk det ikke helt til å stemme det som sto der - med det som jeg hadde blitt fortalt da jeg kjøpte kortet, og fikk også beskjed om at det var noe feil på mitt kort slik at det ikke kunne registreres, så jeg tok kontakt med Kolumbus. Først på Facebook, hvor jeg fikk beskjed om at jeg måtte ringe til dem. Trivelig det, når ventetiden for å snakke med en konsulent er over 5 minutter. 

I etterkant satt jeg igjen mer oppgitt og forvirret enn noen gang. Jeg ble fortalt at jeg ikke kunne bruke kortet Reisepenger på tog. Kortet kunne verken kobles opp mot NSB appen eller Kolumbus-appen, og kunne heller ikke benyttes i NSB sine automater. 

Dette var helt motstridende av det jeg fikk oppgitt da jeg kjøpte kortet, og i forhold til hva som står på Kolumbus nettsider om kortet Reisepenger. Jeg var altså blitt feilinformert, og det beklaget de. De beklaget også at det som sto på nettsiden ikke var "helt korrekt" .... ! Og det var det! Fint det! Skulle jeg ta tog, måtte jeg enten kjøpe enkeltbilletter hos NSB, eller kjøpe månedskort. Det kortet jeg hadde kjøpt kunne kun brukes på enkle bussreiser.  Eller, det kunne forsåvidt ikke det heller, for de hadde glemt å aktivere det med riktig sone da jeg kjøpte kortet. Og det måtte gjøres før jeg kunne bruke kortet. Og for å få gjort det måtte jeg fysisk inn til et Kolumbus kontor...

Hvorfor gjøre noe enkelt, når det kan gjøres vanskelig? 

Samtidig som jeg var der inne for å fikse kortet, spurte jeg om parkeringsforhold dersom jeg skulle ta tog, siden jeg hadde sett at det på min nærstasjon sto parkeringsskilt for togreisende. Nei, det kjente de ikke til, de visste ikke hvilke stasjoner som hadde parkering, ei heller hvem som hadde rett til å parkere der, eller hvordan det virket - om man måtte ha noe bevis av noe slag. Hvem jeg kunne kontakte, som visste det? Nei, det kunne de ikke svare på ...  Jeg ga opp og gikk!

Det er jammen meg ikke lett å være miljøvennlig og ønske å reise kollektivt! Jeg tror jeg fortsetter å ta bilen de dagene jeg ikke sykler!


1 kommentar:

  1. Jeg har ikke engang prøvd meg på buss! Da heller sykkel. Kom i gang, savner konkurransen!

    SvarSlett