lørdag 15. august 2015

Kristestemning

Det er krisestemning i heimen. 

For første gang på 14 år er det en liten, men absolutt realistisk sjangse for at Viking kommer til cupfinalen. 

Etter kvartfinaleseieren over Molde på onsdag, var jeg aldeles i skyene, og var helt klar til å reservere hotell i Oslo til cupfinalen. De to tidligere finalene Viking har spilt de senere år - vel, 14 og 15 år siden kan vel knapt kalles "senere år", men dog ... - har hotell blitt reservert allerede før kvartfinalen. I år hadde jeg mer is i magen og ventet altså til etter kvartfinalen. Mann var enda mer jordnær, og minnet meg om at Viking typisk nok kunne trekke Rosenborg på Lerkendal i semien, så jeg avventet hotellbestillingen. 

Jeg satt klar da trekningen om semifinalene skulle trekkes torsdag kveld, nervøs som bare det. Og så fikk de den antatt enkleste veien - Sarpsborg 08 - på hjemmebane. Sykt kjekt!

Nå skulle ihvertfall hotellreservasjon gjøres! Helt til jeg oppdaget hvilken dato cupfinalen skal spilles ...

I "gamle dager" spiltes alltid cupfinalen helgen etter at seriespillet var over. Seriespillet var som regel over i slutten av oktober, så var cupfinalehelgen første helgen i november. Men det var når det var 14 lag i tippeligaen. Nå er det 16, og sesongen er lenger. 

Det er så lenge siden Viking har kommet så langt i cupen at jeg ikke hadde en eventuell cupfinale i tankene da jeg i mai bestilte den årlige London-julegaveshopping-turen min til november ...

Jeg har bestilt London-tur i cupfinalehelgen ... 
- og selvfølgelig har jeg bestilt billigbilletter, som ikke kan endres. 

Jeg har sittet og sett på om det kan være alternative muligheter dersom Viking vinner over Sarpsborg 08, blant annet å drite i returbilletten og heller fly til Norge og direkte til Oslo en dag tidligere enn planlagt. Men cupfinalen starter søndag klokka 13, og det er kun ett fly som kan nå det. Og da må det ikke være forsinkelse noe sted. Fra Heatrow er det ALLTID litt forsinkelse. Jeg tør ikke gamble. 

Om det skulle være slik at Viking nå kommer til cupfinalen, vil jeg da etter all sannsynlighet sitte på et hotell i London. Selv om jeg elsker London, er det akkurat nå til å grine av. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar