mandag 17. august 2015

Bucket list: Reiser

Jeg har alltid likt å reise, og helt fra jeg var ganske ung har jeg ført liste over byer og land jeg ønsker å besøke. Jeg har gjennom årenes løp kunnet stryke en god del fra listen, samtidig som jeg også har ført opp nye steder på den. 

Et av de første landene som ble satt på listen, var Seychellene. Jeg husker jeg var 16 år, og så bilder fra Seychellene, og bestemte meg for at der skulle jeg reise en gang. Og det gjorde jeg. 


Seychellene ble strøket av listen, men etter noen år ble det ført tilbake igjen. Jeg er bare nødt tilbake dit nok en gang. Det er det nydeligste stedet jeg noengang har vært, og ingenting i etterkant har liksom kunnet måle seg. 

Maldivene kom på listen min ganske så samtidig som Seychellene,


Det samme gjorde Cook Island, øyene Rarotonga og Aitutaki. 



For meg er det liksom noe magisk med kritthvite strender og azurblått hav!

I kombinasjon med Cook ønsker jeg også innom Australia og Sydney. 


Det er jo en fryktelig lang reise, dermed må det være mulig å ta en ekstra lang ferie et år, og kombinere disse. 

Svalbard har også lenge stått på listen. 


Her er billetter bestilt til våren 2016, og jeg gleder meg som en unge til å reise dit!

Det er 3 hovedsteder i Europa jeg har tilgode å besøke. Eller, det er litt flere enn 3 jeg ikke har vært i, men det er 3 som lokker; 

Barcelona

Praha

og Berlin. Eller, Berlin er jeg litt usikker på. Jeg liker meg i utgangspunktet ikke særlig godt i Tyskland, så Berlin står enn så lenge i parantes. Jeg har hørt så mye positivt fra andre som har vært der, men jeg er ikke helt overbevist...

Det burde vært så enkelt å bare tatt en weekend-tur til disse byene, og få det gjort, liksom, men det har aldri blitt til det. Skal vi på helgetur i Europa, blir det som regel London...

Jeg har også lyst til å reise til Russland og Moskva. 


Kanskje ikke med det første - det har jeg sagt i etpar tiår nå - men en eller annen gang må det vel bli stuereint der også, slik at det blir en løsning på det.

Høyt oppe på listen står også safari i Kenya. Det har jeg også drømt om siden jeg var ganske ung. 


Jeg håper å kunne ta med ungene dit en gang, det hadde vært fantastisk. 

Den siste tilføyelsen til listen kom for bare noen dager siden; Finland. Finland har aldri virket særlig attraktivt på meg, før jeg kom over dette bildet:


Saariselkä er et fjellområde i Lappland, mot grensen til Russland. Her kan du leie glass-igloo og sove under nordlyset, midt ute i villmarken. Resortet åpner høsten 2015, og jeg synes det ser helt magisk ut. 

Dette er altså min bucket list for reiser. Så vil tiden vise om jeg får krysset av noen av de ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar