torsdag 24. juli 2014

Gladmatfestivalen 2014

Gladmatfestivalen var i mange år noe jeg gledet meg stort til. Det var alltid fint vær under Gladmaten (utenom det året flere boder blåste på sjøen og hele festivalen måtte stenge) og det var masse godt å smake på.

Været var det ingenting å si på, i år heller. En refleksjon er at vanligvis er det kamp om bordene i sola, i år, med den vanvittige varmen vi har, er det skyggebordene det er kamp om.


Tidligere kjøpte jeg kamskjell med spinat i estragon-beurre blanc-saus til en 30-peng. Det ble mange 30-penger i den boden... Og pannekaker med pinnekjøtt var også en højdare. Begge disse to bodene er nå borte.

De siste årene har det ikke vært like stas å gå på "Glamaten". Det blir færre og færre "utstillere", og rettene som tilbys, blir større og større, og dermed også dyrere. 150-170-190 kroner for en rett. Det var mange av disse store rettene som så gode ut, men det er liksom en begrensning i hvor mange slike du kan smake på i løpet av en ettermiddag. For meg og min mage begrenser det seg til én... Og da er liksom hele vitsen vekke. Jeg kan like godt gå på den restauranten og bestille den retten nårsomhelst ellers i løpet av året.

Alle bodene må ha minst én "Gladmat-rett" som skal ligge rundt 30-40 kroner, men da vi var nede på festivalen i går, var det ikke mange av disse smårettene som fristet. Det var litt i overkant mange kyllingspyd, liksom...

Tidligere "bodde" jeg i sentrum under matfestivalen, jeg var gjerne innom hver eneste dag, og gjerne også til sent på kvelden. I år holdt det med de tre timene vi var der i går ettermiddag. Det var ingenting som fristet såpass mye, eller smakte såpass godt at jeg gidder å dra tilbake igjen.

Det beste jeg fant av småretter i går, var søtpotetsuppe med koriander.


Jeg bestilte også laks med agurk i teriyaki-saus og reker i poppadoms fra samme boden, det var helt greit, men suppa ble vinneren for i år. 

Neste år blir det visst Dana-cup i steden for matfestival. Følelsen jeg sitter igjen med etter årets festival, er at det kanskje er like greit. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar