lørdag 17. mars 2012

Gis bort!

Jeg slutter aldri å forundre meg over folk. Hva folk gir bort. Og hva folk vil ha.

For endel år siden, hadde vi en heller større, mer eller mindre u-planlagt renovering av huset. Ved planlagt utbygging ble det funnet så store feil med taket og konstruksjonen, at hele taket måtte tas på nytt, og hvor isolasjonen som var der viste seg å være full av mugg og sopp. Glawa er spesialavfall, og vi måtte regne en halv liten formue for å bli kvitt skiten. En smart hjerne i vår omgangskrets foreslo å legge det ut som "Gis bort" på Finn.no. Selv om det ikke kunne brukes i hus, var det nok fullt brukende i en garasje eller noe.


Vi lo godt av det, men tenkte nå at det var verdt forsøket. Responsen lot ikke vente på seg. Folk ringte fra hele landet. En kom fra Drammen og hentet, en kom i en liten Peugot, og stappet Glawa'en nedi svarte søppelsekker og fylte bilen helt opp, til det tøt Glawa ut vinduene. Folk ringte i ukesvis etter at vi hadde kvittet oss med alt.

For noen år siden skulle vi også på påskeferie til Danmark, og til det trengte vi takboks. Vi fikk kjøpt en stygg en, råbillig av noen bekjente. Takboksen fungerte ypperlig til formålet. Jeg tror det faktisk var eneste gangen vi brukte den. Etter det har den stått i carporten og tatt opp plass. Helt til nå i vinter - under en av stormene. Da våkna jeg midt på natta av et enormt brak. Vinden hadde tatt tak i boksen og veltet den. Og siden det har den ligget og sperret inngangen til carporten ...

I finværet i dag, når vi tok en liten opprydning i gården, fant jeg ut at nok var nok; tok bilde av boksen og la den som "Gis bort" på Finn.no. Etter en halv time kom telefonen. "Vi tar den". Og en halvtime seinere kom det to karer for å hente boksen. Vi hadde skrevet at den gas bort uten bøyler, og hva de hadde tenkt, vet ikke jeg, for de hadde ikke bøyler med seg. Men bilen hadde takrails, og gjett hvem som spurte om å få låne tape for å tape fast takboksen til rails'ene...

Måpende sto jeg og så på at de surret gaffatape rundt boksen. Så fant de en lastestropp, og fikk noe tau, og kjørte fornøyd avgårde. Jeg ga de forbud mot å kjøre på motorveien, og jeg har sjekket lokalavisa på nett flere ganger for å se om det står noe om noen idioter som var blitt stoppet med takboks som var noe provisorisk festa...

Takboksen er borte, jeg er fornøyd, men rister ennå litt på hodet ...

... og når vi snakker om brak...

Det lød et digert brak utenfra nå i kveld også:


Den ene blomsterkassen jeg hadde plantet og hengt opp på veggen, ramla ned - og er nå historie. Da er det vel bare å plante omigjen i nye kasser. Om jeg finner de grønne fingrene mine en dag til denne våren ...

1 kommentar:

  1. hehe jeg burde tatt en opprydding, har masse dritt som sikkert kunne være gull for andre! Og om man kjeder seg en kveld er det jo bare å slå opp på Finn, det er mye underholdning der!

    AB

    SvarSlett