mandag 19. mars 2012

Facebook

Datter fikk Facebook for noen uker siden. Hun er ikke gammel nok, og har løyet på alderen. Not good, men sånn er det!


Jeg har prøvd å lære henne nettvett, og følger med på det meste hun foretar seg på nettet. Hun har blogget i to år, og vet sånn noenlunde hva som er OK og ikke. Noen ganger tråkker hun feil, men det har heldigvis ikke vært noen alvorlige episoder.

Jeg sjekker henne spesielt på Facebook. Jeg sjekker kommentarer hun har lagt ut, og fått, og finner jeg noe jeg ikke liker, tar jeg det opp med henne. Det er noe jeg ser på som utrolig viktig, og som jeg tar alvorlig.

Mens vi voksne bruker Facebook som en arena for å holde kontakt, vise bilder, osv, bruker ungene det for å oppnå – og måle – status og popularitet. Hvem har flest venner (om de kjenner dem eller ikke, er uvesentlig), hvem får flest "likes" og kommentarer på bilder og statusoppdateringer, og ikke minst; hvem får flest hjerter...

Jeg kikket innom Facebooksiden hennes her en dag, og så hun hadde kommentert på en venns bilde. Jeg klikket meg inn for å se hva hun hadde skrevet. Og ble sjokkert. Ikke over det hun hadde skrevet, men hva andre hadde kommentert på samme bilde:


Dette var kommentaren fra ei av jentene… Nå kan det godt være at det liksom er ”kode” for noe, men uanz synes jeg det er drøyt, og mer enn det.

Jeg lurer på hvor foreldrene er, og om de synes det er OK at deres datter, som fremdeles går på barneskolen, skriver slike ting på nettet.  Hadde jeg funnet at Datter hadde skrevet en slik kommentar, hadde det ikke blitt mye Facebook på henne, det er helt sikkert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar