lørdag 6. mars 2021

Listalandet

Åh, som jeg savner å reise! Jeg savner de jevnlige reisene til USA og London så mye at det gjør fysisk vondt bare å tenke på det. 

Jeg trodde jeg var rimelig godt kjent på sørlandet, men noe som hadde gått meg husforbi, var at det på Listalandet - i Vanse - var bygget opp en liten "amerikalandsby" - med amerikanske gatenavn, sitt eget Bakery, Central Station, Bookstore og ikke minst sin egen General Store - en skikkelig "amerikabutikk". Først gang jeg fikk høre om dette stedet var i romjulen - og gjett hvem som dagen etter måtte ut på kjøretur...

For et sted de har bygget opp og fått til i lille Vanse. Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med faktisk å reise til eller å være i USA, men i mangel på mulighet til faktisk å reise, er dette for meg et storveis alternativ.



I den flotte altmuligbutikken Trunken, kan du faktisk kjøpe alt mulig; fra julepynt og klær, til typiske amerikanske pynteting, såper, snop, matvarer og lys. 

Jeg elsker Yankee Candles men på grunn av vekten prioriterer jeg aldri å ta de med hjem. Nå har jeg imidlertid anledning og vel så det, i og med at de selges bare en liten times kjøretur fra ferieleiligheten vår. 

Jeg har vært i Vanse etpar ganger siden romjulen, og det er like kjekt - og spennende - hver gang. De får ofte inn nye varer, og det er supert å kunne få handlet inn digg som vi ellers bare får kjøpt "over there". 

Nesten like magisk - og for meg en nødvendighet - er det å kombinere "Little America" med en tur langs Listastrendene. 


Vakker natur, flott utsikt og total rekreasjon. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar