onsdag 25. august 2010

Posten

Det er ingenting som irriterer meg som innkjøper, mer enn monopol. Både Vinmonopol og Postmonopol er noe jeg ergrer meg grønn over, men akkurat nå er det Postmonopolet jeg skal ta for meg.


Jeg er irritert og sur. Irritert på meg selv og sur på Posten. Og på Post-i-Butikk. Det er stor forskjell på det, må vite, det har jeg fått nøye forklart...

Forrige lørdag var jeg nede på min lokale Post-i-Butikk med et brev, betalte for- og fikk satt på frimerke og leverte det fra meg til mannen bak kassen. Det var et meget viktig brev til en lokal adresse, jeg kunne like gjerne kjørt og levert innholdet selv, og det var jo nettopp det jeg skulle ha gjort. Da hadde jeg verken vært irritert eller sur i dag. For Posten har faktisk klart å rote vekk dette brevet med det viktige innholdet. Det har nå gått 10 dager siden sist lørdag, og fremdeles er ingen brev med viktig innhold kommet frem til mottaker.

Jeg tok et nytt besøk til min lokale Post-i-Butikk for å klage da det var gått ei uke. Der bare kikket de på meg med store øyne – enda jeg ikke hadde begynt å heve stemmen engang. Vedkommende som tok imot brevet mitt for 10 dager siden presterte tilogmed å si at ”du må bare slutte å sende ting med posten da!”, som svar på mitt spørmål om hva jeg skulle gjøre. Jeg fikk også nøye forklart at de var Post-i-Butikk, og det var noe helt annet enn Posten. Mitt brev var rotet vekk av Posten. Det var de som var de Slemme her! For meg er det knekkende likegyldig om det heter Post-i-Butikk eller Posten - for meg er det akkurat det samme - og brevet mitt er BORTE!!! Det er DET som er det vesentlige her. Ihvertfall for meg.

Jeg fikk da omsider overtalt han til å gi meg et skjema som jeg kunne fylle ut, slik at jeg fikk meldt brevet mitt som tapt. Men dette brevet måtte sendes – med Posten – til Kristiansand. Det hjalp ikke om det var lokale sendinger, og samme hvor mye jeg spurte om han ikke kunne ta en telefon rett ut til Hovedpostkontoret etpar kilometer i sørlig retning, holdt han fast på at dette var en oppgave for Kristiansand.

Oppgitt rusler jeg hjem, og blir etter noen dager mottaker av en riktig så personlig og absolutt ingen standardmail fra Posten:

Takk for henvendelsen.

Beklager at ditt brev ikke har kommet frem til mottaker. For å fremsette en etterspørsel trenger vi følgende informasjon:

- Avsenders navn og adresse
- Mottakers navn og adresse
- Dato for innlevering
- Innleveringssted
- Utseende (format, logo, tape, o.s.v)
- Opplysninger om innhold

Legg med navn, adresse og telefonnummer til kontaktperson.
Fortell oss også om avsender er påført brevet eller ei.

Etterspørsel kan også fremsettes via tlf. 810 00 710, eller på postkontoret.

Med hilsen
Posten Norge AS


Men kjære vene; det er jo nettopp DEN informasjonen jeg skrev ned på skjemaet som min lokale Post-i-Butikk-ansatte sendte til Kristiansand for meg. Jeg er nær ved å gi opp!! Posten har verken erstatningsplikt eller ansvarsplikt for brev som sendes, med mindre de sendes registrert, som selvfølgelig koster en formue. Men hva nå med portoen jeg betalte? Den bør jeg nå i det minste få igjen. En ting er at de har mistet hele brevet mitt, men de har ikke gitt meg den tjenesten jeg ved å kjøpe frimerke, har betalt for. Vel, kanskje litt drøyt å lage sjau for kr 8,50, men prinsippfast har jeg alltid vært, og her må man vel definitivt snakke prinsipper....!!!??? ... men når jeg tenker meg om, så har jeg ikke kvittering for frimerkekjøpet, så jeg må vel bare se like langt etter de pengene - som etter brevet mitt ... !!

1 kommentar:

  1. Huff og huff, klassisk posten!! Eller post i butikk, de bygger ned og bygger ned og så skylder de på hverandre! Godt å høre at noen står på prinsippene!

    SvarSlett