onsdag 30. desember 2015

Lang sesong

Jeg er med i forskjellige grupper på Facebook, blant annet etpar for folk som er interessert i sopp og sopp-plukking. For meg har sopp-sesongen egentlig vært over siden slutten av oktober, men hele romjulen har jeg sett folk i disse gruppene poste bilder av sopp de har plukket i løpet av jula - helt nord til Trøndelag. Og da begynner det å krible. Jeg blir rett og slett misunnelig. 

I forgårs var det snø i området, men med væromslag og plutselig 9 varmegrader dagen etter, var det fint turvær. Jeg fikk dradd med meg Mann ut på sopptur. Det er helt snodig bare å si det - sopptur i desember... Jeg hadde ikke store forhåpninger, helt ærlig var jeg litt usikker på om de postede bildene bare var fake, gjemt på fra soppturer tidligere i år, men jeg hadde håpet - håpet om å kanskje finne en bitteliten gjenglemt kantarell. 

Etter en liten time på jakt kunne vi telle opp fangsten: 4 små kantareller og 5 traktkantareller.


MYE mer enn hva jeg hadde forventet, med andre ord. 

Det var litt spesielt å lage til soppstuing med fersk sopp 29. desember. Selvfølgelig var hovedmengden av soppen fra fryseren, men de 9 nyplukkede eksemplarene havnet på middagsbordet!

Soppsesongen min startet tidlig i år, allerede 25. juni fant jeg årets første, lille kantarell. 


Siden da har over 11 kilo sopp vært oppi soppkurvene mine. Årets sesong har dermed ikke bare vært god, men også ekstremt lang. 

Det er nok litt tidlig å begynne å tenke på neste års soppsesong, men om 4 måneder begynner jakten på spissmorkel, og til da skal jeg være klar!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar