fredag 14. juni 2024

Grader og sånn

I dag har vi vært på UiS. Igjen. Det var vi også for nøyaktig ett år siden. Utdeling av diverse (!) grader. Til Datter. 

For ett år siden fullførte hun mastergrad i matte ved det Teknisk Naturvitenskapeligelige fakultet ved UiS. I forkant av innlevering av masteroppgaven, ble jeg bedt om å lese korrektur og språkvaske. Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønte en pøkk av hele oppgaven. 

Som obligatorisk andre-fag til matte for å fullføre masteren, valgte Datter engelsk litteratur. Og siden det var så gøy, tok hun liksågodt noen ekstra fag, og plutselig hadde hun nok studiepoeng til også å skrive en bachelor i engelsk litteratur. Men for å kunne fullføre bacheloren i engelsk litteratur, måtte hun igjen ha et obligatorisk andre-fag, og det ble historie. Og siden det var så gøy tok hun liksågodt noen ekstra fag, og plutselig hadde hun nok studiepoeng til også å skrive en bachelor i historie. Men for å kunne fullføre bacheloren i historie, måtte hun igjen ha et obligatorisk andre-fag, og valgte da religionsvitenskap. Og slik ballet det på seg... Hun har studert programmering, biologi, kriminologi, nordisk språk og litteratur, astronomi, IndØk, Europa-studier, geologi, kjemi, diverse labfag, og jeg vet ikke hva.  Hun har tatt studier tilsvarende 14 år i et løp på kun 6 år!

I dag har vi altså vært på bachelorgrad-utdeling, og Datter måtte opp ikke mindre enn 3 ganger;

  • Vegetarian vampires: the transformation of the literary vampire, bachelor i engelsk litteratur
  • Å utfordre normene: Christine de Pizans kritikk av middelalderens kjønnsroller, bachelor i moderne historie
  • Epidemi og kristendommens vekst i romerriket, bachelor i religionsvitenskap

Hun samlet med andre ord en hel, liten blomsterbukett ved roseseremonien, og da konferansier skulle lese opp Datters navn for tredje gang, måtte hun legge til "... og tro det, eller ei ...". 

I tillegg til de 3 bachelorene ved UiS deltok hun i seremoni ved UiO på tirsdag, hvor hun mottok grad for oppgaven "Ruler cult for female monarchs in antiquity", bachelor i antikkens historie. For det er jo superinteressant, liksom... (Se for deg hvordan jeg, når jeg skriver dette, ser tomt ut i rommet...)

Jeg møtte på en gammel klassekamerat på flyplassen for etpar år siden, og siden vi har jevngamle unger ble det naturlig å snakke om hva ungene våre holdt på med. Da jeg fortalte at Datter tok master i matte, så han sjokkert på meg og utbrøt; "Så det ER sant; eplet KAN dette langt fra stammen". Han husket nemlig svært godt midt tomme blikk og tydelige sukk i mattetimene fra ungdomsskolen ...

Nå flytter Datter til Oslo, de har ikke flere kjekke fag igjen for henne å ta ved UiS, så nå blir det videre studier ved UiO i tillegg til enkelte nettstudier, og selvfølgelig ny jobb.

Vi er superstolte, selv om vi ikke helt deler hennes genuine entusiasme for å studere..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar