søndag 5. september 2010

RxR

Den mest vellykkede festivalen i Rogaland noensinne! Litt skeptisk til førstegansarrangører ved ankomst torsdag, men all skepsis feid til side og byttet ut med overveldet imponert og begeistret. ALT gikk smertefritt, fra utdeling av bånd, registrering av gratisunger, inngangskø, vakthold og rydding, toaletter og mat- og drikkeservering. Og slik fungerte det alle 3 dagene. Fantastisk. For ikke å snakke om været... Det kan være risky å arrangere sånt i begynnelsen av september, men alt gikk jo i favør RxR. Dersom noen har noe å klage på etter denne helga, må det være dem selv og egen innstilling, for jeg har ikke funnet noenting.

Musikkmessig var det helt OK. Endel jeg likte fra før, noe jeg ikke likte, samt en del nye bekjentskaper! På torsdagskvelden var Susanne Sundfør, Carpe Diem og A-ha det store.

Fredagen gikk vi glipp av de jeg ville se mest: Mew, men fikk med Band of Horses, Skambankt og Prodigy. Band of Horses var som forventet noe kjedelig - dog kulere live enn på CD, og Prodigy var langt ifra ”meg”, men helt OK å være der. Skambankt var imidlertid megakult!!!

Lørdagen var ”stordagen”, med Ozzy. Fikk også med Purified in Blood som var veldig bra, Lars Vaular som også var bra, samt Madcon, Kvelertak og Tog, uten at det ga meg noe.


God stemning hos alle, både de som jobbet der, de frivillige, festivaldeltakerne og artistene. Og ikke minst; jeg møtte massevis av venner og bekjente. Knallkjekt!

Jeg håper bare inderlig at festivalen går i +, sånn at dette kan bli en årlig happening!

onsdag 25. august 2010

Posten

Det er ingenting som irriterer meg som innkjøper, mer enn monopol. Både Vinmonopol og Postmonopol er noe jeg ergrer meg grønn over, men akkurat nå er det Postmonopolet jeg skal ta for meg.


Jeg er irritert og sur. Irritert på meg selv og sur på Posten. Og på Post-i-Butikk. Det er stor forskjell på det, må vite, det har jeg fått nøye forklart...

Forrige lørdag var jeg nede på min lokale Post-i-Butikk med et brev, betalte for- og fikk satt på frimerke og leverte det fra meg til mannen bak kassen. Det var et meget viktig brev til en lokal adresse, jeg kunne like gjerne kjørt og levert innholdet selv, og det var jo nettopp det jeg skulle ha gjort. Da hadde jeg verken vært irritert eller sur i dag. For Posten har faktisk klart å rote vekk dette brevet med det viktige innholdet. Det har nå gått 10 dager siden sist lørdag, og fremdeles er ingen brev med viktig innhold kommet frem til mottaker.

Jeg tok et nytt besøk til min lokale Post-i-Butikk for å klage da det var gått ei uke. Der bare kikket de på meg med store øyne – enda jeg ikke hadde begynt å heve stemmen engang. Vedkommende som tok imot brevet mitt for 10 dager siden presterte tilogmed å si at ”du må bare slutte å sende ting med posten da!”, som svar på mitt spørmål om hva jeg skulle gjøre. Jeg fikk også nøye forklart at de var Post-i-Butikk, og det var noe helt annet enn Posten. Mitt brev var rotet vekk av Posten. Det var de som var de Slemme her! For meg er det knekkende likegyldig om det heter Post-i-Butikk eller Posten - for meg er det akkurat det samme - og brevet mitt er BORTE!!! Det er DET som er det vesentlige her. Ihvertfall for meg.

Jeg fikk da omsider overtalt han til å gi meg et skjema som jeg kunne fylle ut, slik at jeg fikk meldt brevet mitt som tapt. Men dette brevet måtte sendes – med Posten – til Kristiansand. Det hjalp ikke om det var lokale sendinger, og samme hvor mye jeg spurte om han ikke kunne ta en telefon rett ut til Hovedpostkontoret etpar kilometer i sørlig retning, holdt han fast på at dette var en oppgave for Kristiansand.

Oppgitt rusler jeg hjem, og blir etter noen dager mottaker av en riktig så personlig og absolutt ingen standardmail fra Posten:

Takk for henvendelsen.

Beklager at ditt brev ikke har kommet frem til mottaker. For å fremsette en etterspørsel trenger vi følgende informasjon:

- Avsenders navn og adresse
- Mottakers navn og adresse
- Dato for innlevering
- Innleveringssted
- Utseende (format, logo, tape, o.s.v)
- Opplysninger om innhold

Legg med navn, adresse og telefonnummer til kontaktperson.
Fortell oss også om avsender er påført brevet eller ei.

Etterspørsel kan også fremsettes via tlf. 810 00 710, eller på postkontoret.

Med hilsen
Posten Norge AS


Men kjære vene; det er jo nettopp DEN informasjonen jeg skrev ned på skjemaet som min lokale Post-i-Butikk-ansatte sendte til Kristiansand for meg. Jeg er nær ved å gi opp!! Posten har verken erstatningsplikt eller ansvarsplikt for brev som sendes, med mindre de sendes registrert, som selvfølgelig koster en formue. Men hva nå med portoen jeg betalte? Den bør jeg nå i det minste få igjen. En ting er at de har mistet hele brevet mitt, men de har ikke gitt meg den tjenesten jeg ved å kjøpe frimerke, har betalt for. Vel, kanskje litt drøyt å lage sjau for kr 8,50, men prinsippfast har jeg alltid vært, og her må man vel definitivt snakke prinsipper....!!!??? ... men når jeg tenker meg om, så har jeg ikke kvittering for frimerkekjøpet, så jeg må vel bare se like langt etter de pengene - som etter brevet mitt ... !!

Viking

Annenhver søndag i allslags vær er det bankers å gå på stadion og annenhver søndag er det å benke seg foran TV’n og se Viking-kampen der. Noen ganger er det veldig kjekt - når Viking vinner, andre ganger spiller de uavgjort eller taper, og jeg er sur i dagesvis. Det blir helst det siste, ihvertfall har det vært slik de siste årene. Ingen medaljer og ingen kjemping i toppen på aldri den tid. Viking ser ut til å ha resignert som et middelmådig fotball-lag som sesong etter sesong havner midt på tabellen. I skrivende stund er jeg fremdeles sur etter 2-2 hjemme mot Start på søndag, en kamp vi absolutt skulle hatt vunnet, så jeg får prøve å skrive det av meg!

På 90-tallet hadde vi heller kanskje ikke det beste fotball-laget, men vi hadde ihvertfall det aller flotteste! Med blant andre Gunnar Aase, Roger Nilsen, Egil Østenstad, Kent Christiansen, Kenneth Storvik, Erik Pedersen og Trond Egil Soltvedt på laget. Kanskje ikke akkurat konger på banen, men definitivt konger på byen, og mer enn en gang var det Viking-spillere med i den årlige kåringen om Norges Mest Sexy Fotballspiller i Det Nye. Og når fotballen ikke var allverdens underholdende, var nå dette ihvertfall NOE...


I dag har vi heller ikke det. Mulig undertegnedes alder har noe å si i den forbindelse....? Vi hadde jo Pereira, men han har lagt opp – og vi har Birkir. Han er jo skjønn (uten at jeg føler trang til å ta han med hjem og bade han, slik en viss nabokone proklamerte ønske om, etter å ha sett en ung Torres-kopi på guttenes FFO... Om det var morsinnstinktet som slo kraftig inn eller om vedkommende nabofrue generellt sett er litt ..... eh... upassende..., vites ikke...).

Men noe har vi, som ingen andre har, og det er Landu-Landu. Tidligere hadde vi også Pimpong. Det er jo umulig å ikke trekke på smilebåndet - landets koseligste spillernavn, defintivt. Og det er jo noe!! Hadde vi bare beholdt Pimpong, og i tillegg kjøpt inn Sør-Afrikas Tshabalala, og Frankrikes Toulalan, hadde vi defintivt vært uslåelige. Kanskje tilogmed på banen...?! For ikke å snakke om ”heia-ropene” som kunne bli bygget ut av de navnene – dersom Viking-Hordene hadde vært kreative, vel å merke... (Jeg lider ennå når jeg tenker på Trygve-Trygve Nygård, komme i fra Haugesund, nå e han i Stavanger, for det var Viking-gutt han ville bli...*grøss*)!

At nevnte Horder ikke grep sjangsen etter Melodi Grand Prix, snappet Madcon’s ”Glow” og bygde den om til Erik Nevland og hans comeback i mørkeblått, har jeg ikke helt forstått... Noe mer passende skal du vel lete lenge etter: ”I can’t wait, I can’t wait to see you GLOW – Erik Nevland .... ”

onsdag 4. august 2010

Gourmet ???

I går hadde vi besøk av noen venner, med deres lille datter på vel ett år. Mens vi satt og pratet, krøp småtten rundt på terrassen og utforsket det som var der. Plutselig oppdager vi at hun sitter og sutter på noe:

En stor, brun snegle hadde krøpet opp mellom terrassebordene ...

Trenger jeg si mer?

For en ettåring var nok dette ekle krypet ganske så lik den banansjokoladen hun nettopp hadde sittet og gumlet på, både i farge, form og konsistens....


Bare godt vi oppdaget det før hun fikk tatt en skikkelig mums av den, for det er vel kanskje ikke alle typer snegler som blir betegnet som gourmet???

Usj!

søndag 1. august 2010

Extreme Dinner 2010

Jeg gikk glipp av stort sett hele årets Glamat. I og med at vi ikke kom hjem fra ferie før fredag morgen, var det blitt litt amputert fra starten av. Jeg, som pleier å være tilstede samtlige av Glamat’dagene...! Vi fikk oss nå en tur ned fredag ettermiddag, men ungene frøys og var gjennomtrette, så det var bare å kapitulere. Men ikke før vi hadde fått satt oss på venteliste til Extreme Dinner hos Kjartan Kjetland lørdag kveld.

Tidlig lørdag morgen fikk vi telefon: Bord for 4 til kveldens siste servering var i boks. Dermed var det bare å fikse barnevakt i en fart – og glede seg; 16 retter, servert på skje av mannlige servitører til damene, og kvinnelige servitører til mennene, mens vi satt/lå på svære senger, støttet opp med puter - og med 7 tilhørende viner.

Meny Arrabiata 2010:

• Lodderogn med Créme Frãiche servert med flatbørd og syrlig sjalottløk
• Kamskjelltartar i pastakonkylie, ertepuré og hasselnøttsky
• Til disse to rettene fikk vi servert en Gran Moments Cava Extra Brut
• Andeleverterrine (Foie Gras) med rabarbraduo, karamelliserte pistasjnøtter og kronblad av ringblomst
• Panert lam med aprikoschutney, smørdampet sommerkål og potetchips
• Til disse to rettene fikk vi servert en Martin Mullen Riesling Kabinett 2009 – den beste hvitvinen jeg noengang har smakt!!!
• Salmafilet med japansk sjøgress, eggekrem, lakserogn og agurk
• Geitostmousse med basilikum, pesto og friterte mandler
• Til disse to rettene fikk vi servert en Franck Massard Herbis Verdejo Viura Rueda 2008
• Kongekrabbe med grapefrukt, skalldyrolje og hvitløkspanering
• Scampi med stekt filodeig og aioli
• Til disse to rettene fikk vi servert en Paco & Lola Albarinho 2009
• Druer (som ble matet slik druer skal mates!!!)
• Morkelrisotto med salviesmør
• Bakt kveite med røkt potetkrem og artiskokk
• Håkylling med estragon, lime, sellerirotpuré og sprøstekte chorizobiter
• Til disse rettene fikk vi servert en Le Fraghe Bardolino 2009
• Terrin av svinehode med bacon, søtpotet, syltede epler, calvadossirup og macadamianøtter
• Røyksundkalv, sukkererter med gremolata, frityrstekt kapers og hvitløksky
• Reinstyrcarpaccio med syltet sopp og krydret pære
• Til disse rettene fikk vi servert en Domaine de Sainte Croix Magneric 2004

• Til dessert: Jordbær med knust grønn pepper og vaniljekrem med sort pepper
• Tiramisu
• Med en herlig Markus Huber Beerenauslese 2007 dessertvin

Favorittene av rettene over var defintivt Foie gras’en, lodderogn-retten, kongekrabben, og faktisk svinehodeterrinen. Alt var jo egentlig supergodt, eneste som kanskje skuffet litt, var Salmalaksen – jeg mener definitivt at min kjære nabo’s Salmalaks er MYE bedre!

Jeg hadde et sterkt ønske om å bli matet av ”sjefen sjøl”, skjønne Kjartan Kjetland – og det fikk jeg også. Ellers hadde vi to damer gleden av å bli servert av Emil, mens mennene våre ble servert av den nyyyydelige Annabelle.

Intet annet enn en fantastisk opplevelse!! Dette blir garantert en tradisjon!

Og Ki, jeg skal ikke blogge et ord om det du fortalte da vi kom hjem....!!!

Årets sommerferie

Så var årets sommerferie – 2 herlige uker på Kreta – over. Det har blitt masse bading, noe shopping og veldig mye god mat. Fullstendig rekreasjon.

Når vi ikke hadde leiebil og reiste på oppdagelsesferd, gikk vi på stranden om morgenene og brukte hotellbassenget på ettermiddagene. Litt av alt og midt i blinken både for store og små (de store i familien foretrekker strand, de små basseng!) Det utviklet seg imidlertid en ”håndklemafia” blant våre naboer og medturister, som lå ved hotellbassenget hele dagen.


Ved ankomst merket vi oss at på dette hotellet var det vanlig å reservere seg en solseng (eller fem) om morgenen – uavhengig om en skulle bruke den den formiddagen eller ikke. Denne trenden utviklet seg kraftig i løpet av de to ukene vi var der. Fra å begynne å ”reservere” i åttetiden om morgenen, ble den til seks, så fire.... Kveldene før vår hjemreise noterte vi at alle solsengene var ”tatt” kl halv elleve – kvelden i forveien......!! Det ble rett og slett en stor vits – og enkelte som syntes dette var like idiotisk som oss, ble akkurat like ”galne” og bidro om mulig sterkt til denne utviklingen – hvis ikke hadde de jo aldri fått seg solseng.

Hotellet burde selvfølgelig tatt tak i dette, noe de altså ikke gjorde – og kommer nok garantert til å få mer enn én kommentar angående dette på tilbakemeldingsskjemaet som de sender ut etter hjemkomst.

Forøvrig; Kreta er good! Som sagt så hadde vi leiebil og fikk sett både Elafonisi (Kretas Maldivene) og Falassarna; to nydelige strender som like gjerne kunne ligget i Karibien. Vi fikk også med oss en tur til Panormo, på besøk til gode venner, med grillfest i solnedgangen.

mandag 12. juli 2010

Veitastrond

Så var Årets Bryllup vel i havn i fantastiske omgivelser i Vakre Veitastrond.


Bruden var selvfølgelig et syn, brudgommen ikke så langt borte han heller. De svarte "Ja" på de rette stedene, og i det som må være verdens minste kirke med verdens korteste kirkegulv (jeg tror jeg talte 5 skritt, så var jeg ute) så ble de gift!


Festen var en stor suksess, med fantastisk middag, sesongriktig dessert og et kakebord så stort at det må minst ha blitt rekna ei halv kake per mann.

Som brudens forlover overlot jeg kameraet til min bedre halvdel, som igjen overlot det til vår 7 år gamle sønn. Derav svært få bilder - og enda færre som var brukende. Fra festen er bilder totalt fraværende.

Tale holdt jeg - for første gang i mitt liv. En ting var å skrive den, tanken på å faktisk fremføre den bekymret en hel del, men det gikk faktisk greit.

Og jeg er bare helt nødt å ta med etpartre vers fra Veitastrondsongen:

Veitastrond, Veitastrond
Vestre fløy av Hafslodalen
Vigd du er til Trunesalen
Under jøklars solgull brand
Her den sterke skaparhandi
Under brears trummeslag
Rettar handi mot ein enno ufødd dag

Veitastrond, stor natur
Høyr den tunge elveduren
Høyr kor bekkjer bles i luren
Frå den bratte lid og urd
Opp mot himlen lyft ditt auga
Då i Tabors glans du sjå
Fjelli laugar seg med snøkvit kåpa på.

Brear skin - demantglans
Nut og nev dei strålar byter
Djupe dalar sym og flyter
I ein glim og glitredans
Burt i lidi stend fiolen
Under blømand raun og hegg
Og kvanjolen kjærleg kysser breens vegg.

Samtlige tilreisende strevde fælt med tonen på denne sangen, men stemte etterhvert kraftig i første linja i hvert vers. Men den var og den eneste vi klarte følge med på.

fredag 11. juni 2010

Sorg

Jeg er i sorg.

I dag kom de og hentet sjokoladeautomaten her på jobb.


Hvordan i all verden skal jeg holde ut???

søndag 30. mai 2010

Ferjepolitikk


Dette bildet er tatt på båten inn til Jørpeland i dag. En fil med personbiler og en fil med tyske bobiler. Gjett hvilken fil som fikk kjøre først i land fra ferja?

tirsdag 25. mai 2010

Skumkake

Her om dagen fikk jeg så fryktelig lyst på skumboller... Men kjøpte ikke. Så kom mannen min på at han skulle lage hjemmelaget fløteis, og da jeg googlet rundt etter noe å bruke eggehvitene til - siden han kun brukte plommene - kom jeg over en oppskrift på skumkake.

Jeg husker vi alltid hadde skumkaker i bursdager når jeg var liten. Jeg elsket det!

Jeg har flere ganger spurt ungene om jeg skal lage "den gode kaken fra gamledager" til de - noe de aldri har villet.

Nå var ungene bortreist, og jeg måtte jo bruke opp eggehvitene, så skumkake ble det!


Eggehvite fra 4 egg
2,5 dl sukker
5 plater gelatin
1 dl vann

Legg gelatinplatene i vann
Pisk egghvitene stive, og hell oppi sukkeret.
Klem ut vann av gelatinen og smelt platene i 1 dl kokende vann
Hell det over eggehviteblandingen i en tynn stråle, og pisk - i ca 30 minutter (når du kan snu bolla nesten på hodet uten at massen renner, er den good - men til lengre pisking, jo bedre resultat! Visstnok!)
Hell massen over i en rund kakeform og la den stivne (i kjøleskap).

Når massen er stivnet, smelter du sjokolade i vannbad og heller over. Kan også strø kokos på toppen.

Snakk om nostalgi.

Men ett stykke holdt i massevis. Noe i overkant søtt og kvalmende var det.

Ene ungen elsket kaka, og har allerede bestilt den til bursdagen! Den andre... vel - kan vel ikke si at det falt helt i smak...

torsdag 20. mai 2010

Pepperkakebaking ...

... i mai! Jepp, ganske riktig. I dag, 20. mai 2010 har jeg bakt pepperkaker! Neida, jeg har ikke startet julebaksten tidlig, selv om det hadde vært greit å vært ferdig med det, og selv om pepperkaker ALLTID smaker best FØR jul, var vel dette i overkant tidlig.

I forbindelse med et prosjekt på jobb med en pepperkakeform som trengte testing, samt ferdige kakeprøver til fotografering, startet jeg arbeidsdagen foran kjøkkenbenken.


Deigen ble laget i gårkveld, helt fra scratch, all den tid Ikea ikke har pepperkakedeig i mai... Det var ganske enkelt egentlig, ihvertfall når min bedre halvdel tok seg av røringen.

Resultatet ble over all forventning, om ikke utseendemessig så ihvertfall smaksmessig, og jeg er litt usikker på om det er flere igjen i boksen på kontoret, til fotograferingen i morgen tidlig...

Legger inn oppskriften her, siden det var flere på jobb som ville ha den:

150 g meierismør
1 dl sirup
2 dl sukker
1 dl kremfløte
1/2 ts malt nellik
1/2 ts ingefær
1/2 ts pepper
2 ts kanel
1 ts bakepulver
450 g hvetemel

Bland smør, sirup og sukker i en gryte. Varm opp til sukkeret er helt smeltet. Ta kjelen av platen og avkjøl blandingen noe. Rør i fløten. Sikt i krydder, bakepulver og melet. Rør alt sammen til en jevn deig (svintungt)!!

La deigen stå kaldt til neste dag - fortrinnsvis innpakket KUN i folie (ikke oppi bolle som jeg gjorde - da var deigen nesten umulig å få ut!)

Stikk ut kakene og stek de på 175 grader i ca 10 minutter.

onsdag 5. mai 2010

Likelønn ...

I disse lønnsforhandlingstider:

søndag 2. mai 2010

Løftebrudd ...


I dag har jeg brutt et løfte!

I fjor lovet jeg Morten dyrt og hellig at jeg ALDRI skulle bli med han å jogge rundt store Stokkavann - men det har jeg altså gjort i dag.

Det var langt! Fryktelig langt! Men jeg kom meg rundt...

I følge Morten var det på en heller dårlig tid - og han himlet sikkert med øynene av meg flere ganger underveis, uten at jeg så det. Det gjorde han ihvertfall når vi kom hjem, og jeg prøvde, ifølge han, å "stjele til meg" to minutt på tiden når jeg skrøytet meg opp til naboen... Men jeg er fornøyd med at jeg i det hele tatt overlevde. Jeg var veldig i tvil om akkurat det en stund, faktisk... Det sto en liten golfbil ved golfbanen, og jeg vurderte sterkt å ta den videre...

Jeg har sjelden vært slitnere i kroppen enn hva jeg er nå...

MEN; sånn i etterkant var det litt kjekt og, og jeg skal ikke være helt bastant på at jeg ikke kommer til å gjøre det igjen... Kanskje ikke denne uka, akkurat, men en gang...

Ble litt "sjølskrøyd", dette men det må jo være lov i en blogg....

lørdag 1. mai 2010

Konsertsjuk ...

Jeg er så sinnsykt konsertsjuk... Nå i kveld har jeg trålet alt av lokale konsertarrangører, uten å finne noe videre interessant. Jeg har kun vært på en konsert i år - vel var den utrolig bra, men det er altfor lite, og jeg har nærmest konsert-abstinenser... Jeg har billetter til A-ha sin farewell tour 2. september, men det er leeeenge til...

Vi har egentlig tenkt oss en tur til New York i høst, og en av mine store drømmer er å få med en konsert i Madison Square Garden, så jeg sjekket også opp der. Roger Waters setter opp the Wall der 5. oktober. Det hadde vært STORT for meg, men min bedre halvdel er ikke verken Waters, Floyd eller Wall-fan, så jeg fikk beskjed om å finne noe bedre... :-/

og kanskje jeg nettopp gjorde det????


Kan jo bli veeeldig bra.

Nå gjenstår bare å tråle Londonlister for å se om det er er noe som kan konkurrere med NY der.... En Arsenal/Muse kombinasjon hadde ikke vært helt feil det heller, selv om ingenting egentlig kan måle seg med New York...

fredag 30. april 2010

Kalkun-nytt ...


Kalkunene i Trelleborg er ikke som andre steder. Siden de ikke kan fly (av naturlige årsaker - ikke pga aske fra Island) har de funnet seg en annen løsning for å komme seg fort og effektivt frem: De tar bussen!

Her står et par pent og venter ved busskuret på neste avgang inn til Malmö!! De kjeftet litt, så lurer på om bussen var forsinket...

Skrik ...

Da jeg kom opp på kontoret mitt i går, hadde en morsom sjel her på huset plassert denne skapningen rett innforbi døra mi... og ja - jeg skvatt en hel del!!!


Nå står den så fint i vinduet ut mot gangen, halvveis skjult mellom lamellene og ønsker besøkende velkommen ...

torsdag 29. april 2010

God reklame ... eller ??

Lurer på hvor mye annonsøren betaler for å ha denne reklamen hengende på den ene banen i squash-hallen...

Lurer forøvrig også på hvor stor respons denne reklamen gir....

Olivenolje ...

Ikke rart koffertene våre var blytunge på vei hjem fra Italia. Ikke nok med at vi hadde vært på messe OG på MegaStor'en ved hotellet og handlet oss masse digg med hjem, Paolo kom også med en delikatesse til oss da vi skiltes i Rostock: Denne digre dunken med 5 liter olivenolje, produsert av familien hans på Sicilia.


Den lukter himmelsk - faktisk som nyslått gress... Jummi!!

Skal nok ha olivenolje så det holder for en stund nå, ja...

tirsdag 27. april 2010

Nytt kontor!

Den siste uka har jeg brukt til å flytte kontor, fra det store som jeg delte med Ingi, til et mindre.

Utrolig kjekt å få et helt tomt kontor å innrede akkurat slik JEG vil ha det, og jeg er veldig fornøyd med resultatet.


Jeg har det fineste og koseligste kontoret på hele huset - det synes jeg ihvertfall selv... ;-)

søndag 25. april 2010

Drueplantasje

I dag måtte rosebusken min vike plass for en drueplante.


Noe stor avkastning tror jeg aldri denne enslige planten kommer til å gi, vinproduksjon kommer aldri til å skje i dette huset - det tar andre i familien seg av - mer eller mindre velsmakende sådan - men det blir likevel spennende å se om det kommer til å bli noe druer av det i det hele tatt.


- og dersom det kommer noen, om de blir spisende ...

Husmorfakter

Fikk det plutselig for meg at jeg skulle bake kanelboller i dag igjen...


Jeg, som aldri før har laget en vellykket gjærdeig, har blitt litt hekta!

Klarer fremdeles ikke lage de like store, fine og gode som Aina og Ingrid, men de smaker nå godt fordet!!! Resten av familien, som aldri før har opplevd at mamma baker, er ihvertfall veldig fornøyde! Og øvelse gjør som kjent mester, så får bare fortsette å prøve....!

onsdag 21. april 2010

Vårens kuleste!

Vårens hotteste must-have er joggesko med høy hæl eller kilehæl. Jeg har lenge sett på disse i diverse blader, ment både det ene og det andre om de, men har nå vennet meg til de. Likevel hadde jeg ikke funnet noen som jeg hadde falt for - før jeg var i Bologna.



Det fantes ikke tvil i min sjel om at jeg måtte ha disse! Gode er de å gå på også, men tror kanskje ikke jeg løper rundt Mosvannet i de...

Vad tycks??

Bologna

Har nettopp hatt tidenes tur! Det som skulle være en liten svipptur til Bologna, Italia, endte ikke helt som forventet.

Alt startet veldig så fint. Brigitta og meg startet opp med å være på flyplassen 05-something onsdag morgen. Frokosten ble inntatt i Frankfurt mens vi ventet på Camilla og Caroline.

Vel fremme i Bologna og vel innstallert på hotellet, bar det rett til sentrum og Piazza Maggiore. Det er gått hele 12 år siden sist jeg var der, men prosecco’en der smakte like godt, kelnerne var like hyggelige, sola varmet like mye og kirka på piazza’en var like fin, som jeg husket det!



Torsdag våkna vi til meldingen om vulkanutbrudd på Island. Supermorsomt. Vi lo og lo av de bekymrede meldingene hjemmefra – og vinklet det til det overdimmensjonerte svineinfluensahysteriet. Så feil kan man ta – og så ovenpå kan man være – når man er i Bologna. Vi lo oss hele veien gjennom superstoren som lå like ved hotellet – og kom ut med skatter som svart ris, pasta i alle former og fasonger, nydelige oster, parmaskinke, urter – til å ta med hjem - og selvfølgelig Prosecco og jordbær – til å nyte der! Små halvflasker var effektivt, da trenger man ikke glass... Det er forresten ikke så nøye om Prosecco’en er kald heller – den funker uanz!

Fredag var vi ikke like høye i hatten... Vi skulle egentlig på messe den dagen, og reise hjem om kvelden, men alt forsvant i telefonering. Jeg kommer forresten til å ha tidenes høyeste telefonregning denne måneden – så nå, sjef, er du informert.... Vi prøvde alle muligheter for å komme oss hjem, vi ringte hvert eneste reiseselskap – vi sjekket tilogmed ut prisen på å leie limousine. Jeg kan liksom se oss for meg, sittende i baksetet på en svær og flott limo på vei nordover gjennom tyskland, med hver vår Prosecco-flaske og et hav med jordbær. Det hadde vært jenter på tur, det! En tur som hadde gått inn i minneboken. Det gjorde den jo forsåvidt også da, men ikke helt på samme måte...

Vi kom til at vi bare måtte ”bite i det sure eplet” og be hotellet om å huse oss en til natt. Da plutselig hadde prisen mer enn doblet seg. Visst skulle de sko seg på denne krisen... Jaja, svelget den og, løste problemet med å flytte inn på samme rom. Ikke fullt så comfy, men pyttsan – det var jo bare for ei natt... Fremdeles fulle av galgenhumor dro vi til favorittrestauranten DaNello. Fantastisk mat – og fantastiske kelnere!!! Helt prototypen på italenske Menn med stor M!

Lørdag dro de svenske jentene hjem – i taxi, mens Brigitta og jeg dro på messa – som forøvrig var veldig bra! De to optimistiske nordmennene var overbevist om at flyene kom til å gå normalt om søndagen, vi hadde våre nye flybilletter til KLM’s morgenfly.... Men nei. Håpet ble knust utpå ettermiddagen – og sms ble sendt til sjef: FÅ OSS HJEM! Vi måtte bare ta enda en natt på hotellet – og da hadde prisen plutselig mer enn tredoblet seg. Latterlig – for det kom jo liksom ikke flere folk TIL Bologna heller – flyplassen var jo stengt der og.... Selv om Bologna er fantastisk, er det utrolig frustrerende når du ikke vet om og når du kan få kommet deg hjem. Og våre hjemme, hadde jo også diverse planer – som vi faktisk var inkludert i, liksom. Da skjedde alt fort: på etpar timer var alt fikset. Peter og Paolo – som IKKE er to italienske gigoloer som vi plukket opp på gata – hadde sagt seg villige til å få oss sikkert til Rostock i Tyskland. Peter skulle selv til Sverige. Vi måtte bare komme oss til Verona! Og dit tok vi taxi, grytidlig søndag morgen. Videre gikk turen i Paolos bil - som akkurat hadde plass til min ”lille” reiseveske som – etter delikatesseshopping og messe nå veide opp mot 30 kg – nordover, gjennom Tyrol, Østerrike og Tyskland. Fikk jo sett en god del på veien da, men ikke noe som jeg absolutt behøver se igjen!



Kjørte litt feil da vi kom til Berlin – mannfolk trenger ikke kart eller GPS, må vite – her kjørte vi kun etter feelings, en iphone med dårlig batteri og et kopiert A4-ark! Vi nådde imidlertid båten med god margin. Skulle vel nesten bare mangle, vi lå stort sett mellom 140 og 160 på autobahn...


Med 150 mil bak oss, tok Paolo inn på hotell, mens vi tre andre entret Tom Sawyer & Huckelberry Finn. Vel – om du skal sørover, in any case: styr unna TT-line!! Våre egne, lokale dog svært upålitelige Tide fremstår som enere i forhold!


Båten hadde noe spesielle bilder på veggene...


Etter 7 timer i en heller lousy lugar, var det å rusle – kl 0600 – fra Trelleborg havn til busstoppen i sentrum for å ta buss inn til Malmö. Lite folk ute, desto flere dyr – fortrinnsvis med fjær og vinger. Høner, påfugl og tilogmed et kalkunpar – som til overmål sto i busskuret og ventet på neste buss...

I Malmö skiltes våre veier med Peters. Han skulle ta tog til Stockholm – vi til Gøteborg. Nesten litt vemodig. Vi tok avskjed på et blåmalt kvadrat – Pauseplats ... ???!!!


Videre dro vi med buss til Oslo. Da hadde flyene begynt å gå igjen, og vi fikk heldigvis booket oss seter der. Men det så nå vitterlig ut som lavaskyer, det som lå over Oslo...


Etter 38 timer på reise landet vi endelig på Sola, slitne, trøtte og sinnsykt vond i røven!!

Man kan vel ikke kalle turen noe annet enn opplevelsesrik, og om ei ukes tid kan jeg sikkert se tilbake på det hele og le – som om jeg mener det. Jeg ler nå og, men tro meg: ikke la meg lure dere, det er ikke en latter fylt med ekte glede!

Det skal jammen bli lenge til jeg skal ut og reise igjen!

fredag 2. april 2010

Paris

Påsken i år, ble lagt til Paris. Jeg VAR av den oppfatning at alle "ansvarlige" foreldre MÅ jo ta med ungene sine til Disneyland - men det er jeg ikke nå lengre.

Jeg visste jo fra før at Disney er og blir en pengemaskin, og det er helt OK. Jeg VELGER jo faktisk å legge ferien min dit, men ...

På forhånd hadde vi tenkt at vi skulle ha to dager inne i byen, og to dager i Disneyland. Første dagen dro vi inn og så Eiffeltårnet - det var det viktigste for ungene å få sett.


Dag 2 dro vi til Disneyland. Det var en OK nok dag, men etter at dagen var omme, var vi alle 4 i familien mer enn fornøyde. Da hadde vi vært gjennom det som var av attraksjoner, og det var liksom ingenting som fristet til gjentakelse dagen etter.


Det var ikke så veldig mange attraksjoner - jeg hadde forventet MYE mer, og de som var der, var ikke såååå store og attraktive, liksom. Synes VI, da. Og reiser MYE heller til Tivoli i København igjen, en annen gang!

Dermed ble det bare en dag i parken - og 3 inne i byen, heller. Vi fikk med oss Triumfbuen, og været var fint så vi så buen i LaDefense også. Kjekt for meg det, som har gode minner derfra!


Sacre Coeur og Montmatre er jo et must, de små gatene og restaurantene der er sååå koselige!


Louvre museet ble også besøkt, men vi gikk ikke inn, selv om ungene hadde lyst til å se Mona Lisa. Det får eventuelt bli en annen gang.


Vi hadde tenkt å ta en båttur på Seinen, men det ble det ikke tid til. Vi tok derfor undergrunnen ut til Notre Dame, slik at vi ihvertfall fikk med oss det.


Vi brukte store deler av turen til å lete etter Johnny - men fant han ikke. Marlene kommer nok til å blogge litt omkring dette, så jeg lar derfor det ligge...

Vi fikk totalt sett ihvertfall 4 herlige dager i deilig vårvær i Paris!


Nå skal trøtte og slitne bein HVILES resten av påsken!!!

fredag 26. mars 2010

Naboen ...

... har fått seg blogg. Men blogge hu?

Den fine layouten har hu og fått seg. Men blogge hu?

Neidå. Hu har oppretta bloggen å skreve ett innlegg – og that’s it. Skylde på skrivesperre...


Hu va nerom her ein dag for å fiksa litt på siå si, då hadd’u vondt i beinå. Og ”Apoteket avdeling Haugliv.” hadde råd og middel: Varmekrem!

Dagen itte fekk eg fysst ein sms av u. Hu hadde gått i dusjen. Varmekrem å varmt vann e ein meget dårlig kombinasjon, og som resulterer i at beina rett og slett brenne. Heftikt. Litt itte kom det nok ein sms: AUUU! KA SKA EG GJER????

Eg satt i møde, og kunne ikkje svare der og da – men tenkte seinare at der hadde hu jo et glimrande bloggforslag – hu kunne skrive om naboen som faktisk holdt på å ta livet av nar – ta litt igjen for alle gangene naboen (eg då, altså) har latt ”skrivevreden” gå ut over dei – og sendte SMS te nar om det... Men neidå... ingenting kom........... så eg tok den og, eg...

Forresten, eg googla ore skrivesperre, og her har du 7 råd mot nettopp det. Så nå har du ingen unnskyldning lengre......

1. Prat med kundeservice (???)
2. Overvåk relevante kilder
3. Tenk sesong og årstid
4. Bruk statistikken
5. Jakt i arkivet
6. Ha notatblokk ved senga
7. Skriv mye

Eg e LITT usikker på punkt nummer ein, men det sto nå i teksten, så eg tenkte eg måtte ta det med...

Neida, du trenge ikkje takka meg. Det holdt med bestikkelsen du kom me tidligere i dag. Kanelbollene va steingoe!!! Men du ser jo kor mye det hjalp ...
;-)

Jerry-koffert

Det blir jo bare værre og værre å ha med seg håndbaggasje på flyturer. Flere flyplasser har innført max 1 ”kolli” pr person, i tillegg skal du av med belte, jakke og sko, store klokker og smykker, du skal opp med pc’en og stappe lipgloss, tannkrem og andre kosmetikkprodukter i flyposen – som forøvrig bare blir mindre og mindre.

Jeg lurer på om jeg i det hele tatt hadde kommet gjennom sikkerhetskontrollen om jeg hadde kommet med denne kabinkofferten:


Er vel kanskje ikke anbefalt å prøve... men honnør for fantasien!

...og så lurer jeg jo selvfølgelig på når noen kommer på å lage en "ordentlig" bombe-koffert ....

(takk for tipset, Lillian!!)

fredag 19. mars 2010

Do-kosten

Denne bloggen er kanskje egentlig en smule intern, men jeg er sikker på at de fleste skjønner hvor jeg vil hen likevel.... Det er egentlig en liten oppfølger av en mail som ble sendt ut av en tidligere kollega en gang, som jeg tar meg den frihet å repetere!

Bloggen handler rett og slett om do-kosten. En liten påminnelse om at den fremdeles – eller virkelig – finnes...

Enkelte mennesker har muligens aldri lært om denne - eller i voksen alder glemt ut hva det er eller hvordan den brukes.... For å friske opp hukommelsen; den står vanligvis ved siden av toalettet!

Så; uten å gå inn på videre detaljer, tar jeg til slutt med et bilde av den, bare for å understreke det uskrevne poenget mitt...! ;-)

Jøsses ...

Her i uka fikk jeg beskjeden jeg aldri noengang i mitt liv trodde jeg skulle få – og jeg tror heller ikke min kjære fysioterapeaut gjennom 20 år noengang trodde han skulle formidle det til meg heller: Jeg er overtrent og har fått meg min første, ordentlige idrettsskade. Det bør jeg vel være stolt av!! Haha. Jeg har rett og slett løpt på meg legghinnebetennelse.

Så i dag har jeg hatt min første trykkbølgebehandling.


3000 slag på leggbeinet fikk jeg, og det var VELDIG langt ifra behagelig. Men; med vondt skal vondt fordrives heter det, så selv om jeg akkurat nå har fryktelig ”tannverk” i leggen min, har jeg stor tro på at med etpar behandlinger til, er jeg god som ny igjen.

fredag 12. mars 2010

Tabbe!

Jeg gikk forbi Bristol Antique i Oslo i går, tittet litt i vinduet idet jeg passerte


Og --- BRÅSTOPP!!! --- Hva er det jeg ser der???

OI! En kopi av tulipanene mine som jeg skrev om for etpar blogger siden! Inne i denne eksklusive antikvitetsbutikken.


Nå er det for seint, Sindre kastet mine mens jeg lå og sov her om dagen. Snufs.

Hadde jeg visst de kunne betraktes som antikke og verdifulle, skulle jeg jo ha voktet de som GULL!! :-/

søndag 7. mars 2010

Konsert

I går var det konsert, dobbel-højdare med først Theatre of Tragedy


og deretter Zeromancer


Begge bandene svarte til skyhøye forventninger!!

Legger med to videoer fra Zeromancer:





Champagne, jordbær og gode venner gjorde kvelden til en suksess!!

Det er lenge siden sist jeg var på konsert, kjekt å være på Folken igjen, og veldig kjekt at det var så mange kjente og kjære tilstede.

fredag 5. mars 2010

Vel ...

Jeg fikk kjempefine tulipaner til morsdagen.



De er ikke fullt så fine nå lengre...

Det er kanskje snart på tide å kaste dem ut??!!