fredag 29. mai 2026

Lærling-middag

I går var vi på nok en "vennemiddag" - Dîner Amical - med Chaine, denne gang på et temmelig nyåpnet brasseri like ved sjøkanten i sentrum. Det var "lærlingenes aften", hvor kokkelærlingene hadde komponert og satt sammen menyen, og laget alle rettene. 

Menyen var gitt på forhånd allerede ved påmelding til arrangementet, der det også ble informert om at dersom været var fint, skulle det spanderes apertiff ute ved sjøkanten. Og været ble så bra. Heldige oss!

Vi møtte våre venner for en "før-apertiff" en liten time før arrangementet startet, og som lovet, da vi ankom restauranten sto champagnen og ventet. Etter litt mingling var det bordsetting, med vindusbord og utsikt ut over havnebassenget. 

Serveringen startet med en amouse bouche, en liten "for-forrett"; en liten svele med rømmekrem iblandet blant annet rødløk og toppet med rogn. En absolutt passende appetittvekker.

Videre fulgte to forretter; gravet og lettrøkt ørret med jalapeñoskum og syltet reddik, servert med en passende Riesling, etterfulgt av kamskjell med epler og selleri, fennikel og blomkålpure med et glass Petit Chablis til. 


Hovedretten var kalv med pommes lyonnaise, servert med en særdeles passende rødvin fra Côtes du Rhône.

Desserten var jordbær og hylleblomst med seterrømmeis, servert med en rosa Spumante. 

Kan ikke si annet enn at det var noen fantastiske smaker, og dersom dette er standarden på lærlingene framover, er framtiden lys!

Denne gang var vi rundt 30 medlemmer og gjester. Masse hyggelige folk, hvorav flere også skal reise til Ålesund i august. Jeg gleder meg stort til min videre reise i dette selskapet!

Kvelden ble avsluttet med en liten "nightcap" på en bar vi ramlet innom på vei hjem. Nydelig kveld med nydelig mat og nydelig drikke i nydelig selskap. 

torsdag 7. mai 2026

Vårtur til London

Vanligvis pleier vi å reise til London enten i august, november og/eller januar, men denne gang ble det London-tur i mai, i flott mai-vær. Utgangspunktet var egentlig et håp om å få sett kampen mellom Arsenal og Fulham i sesonginnspurten, men vi var dessverre ikke så heldige at vi fikk billetter til den. Det ble likevel en nydelig tur. For meg var det et perfekt tidspunkt med en liten "pustepause", etter en vond periode med sykdom med påfølgende dødsfall og begravelser i familien.

Vi reiste sammen med et vennepar med samme passion for god mat og drikke, og de 4 dagene vi var der ble fylt med akkurat det. Vi reiste via København torsdag kveld, og hadde ikke bestilt noe restaurant for første kvelden siden vi ikke helt visste når vi ville være fremme. Et kjapt google-søk etter innsjekk på hotellet viste at det lå en fin, liten italiensk restaurant like i nærheten, så vi ruslet bort - og fikk bord! Vi startet med litt italiensk spekemat, oster, brød og oliven, som alltid er en vinner, etterfulgt av pasta og pizza. Vi pleier alltid bo på det samme hotellet når vi er i London, og vi kommer definitivt til å gå tilbake til denne restauranten for "førstekvelds middag". 

Fredag morgen startet med litt "lett shopping" før vi fant veien til Gordons Wine Bar, som vi hadde fått anbefalt i forkant. Her satt vi utenfor i solen i godt over 20 grader, og koste oss med bobler, rosévin og oliven. For et sted Gordons var, både ute og inne! Vi var alle enige om at her måtte vi tilbake i løpet av turen. 

Videre gikk turen for å se på den nye Banksy-statuen som på mystisk vis hadde dukket opp på Waterloo place natten i forveien. Kult å få sett denne før "alle" andre! Vikingkamp om ettermiddagen på mobilen på pub. 

Om kvelden hadde vi bestilt bord på L'escargot, hvor jeg fikk min faste foie gras, og selvfølgelig også escargots (denne gang flambert med Pernod) og østers, med en god St. Emillion til. 




Lørdag fortsatte shoppingen, før nydelig lunsj og påfølgende Arsenal-kamp på pub. Om kvelden middag på Shanghai Family, en for oss ny kinesisk restaurant - ikke i Chinatown, men i New Oxford street. Både min aromatic duck in pancakes og dumplingsene svarte 100% til anbefalingen vi hadde fått. 



Søndagen startet vi dagen på Borough market, med the Black Pig ciabatta sandwich til frokost. 


Vi gikk ellers bare rundt og kikket i de forskjellige bodene, men fikk kjøpt med oss ingefærmarmelade og crème brülee- og lemon curd "berlinerboller". Nam!

Deretter ble det litt mer shopping, før vi dro til Gordons Wine Bar - igjen - denne gang for lunsj, innendørs. Vi hadde sniktittet inn da vi var der sist, og lokalet var så spesielt og flott, at vi bare måtte innom igjen for å spise der. 



Lunsjen besto av forskjellig spekemat, pateer, oster og marmelader, med nydelig rosévin til - i dette fantastiske lokalet. En fryd, og en absolutt højdare!

Vi hadde bestilt bord til søndagens middag på Clos Maggiore, en gang kåret til Londons mest romantiske restaurant. 

Vi har ikke vært der på over 10 år, og det var gledelig at de fremdeles holdt samme høye standard på mat og drikke. Vi valgte tasting meny med tilhørende vinpakke, og det svarte absolutt til forventingene!  






Mandagen ble tilbrakt i Camden, fram til vi måtte pakke sammen og dra til flyplassen for hjemreise. 

En fantastisk helg med de beste folka, fylt med latter, god mat og god drikke. Perfekt, og absolutt det jeg trengte!